Skip to main content

दर्शनको दर्शन २

 

दर्शनलाइ हामी सत्य पता लगाउने शास्त्रको रुपमा पनि बुझ्न सक्दछा्रै । दर्शनले निश्चित रुपमा सत्य कुरा पता लगाउने कार्य        गर्दछ । दार्शनिकहरूले दर्शनलाई त्यही रुपमा लिंदै आएका छन् । त्यही रुपमा बुझ्दै आएका  छन् । सत्य के हो भन्ने कुराको खोजी गर्नु जुनसुकै विषय वा शास्त्रको कार्य हुन्छ होला ।  तर पनि सत्य कुराको खोजी गर्नु र पता लगाउने मुख्यत दर्शन कै काम ठानिन्छ । मानिन्छ ।
हिजोदेखि आजसम्म दार्शनिकहरूले सत्य के हो भन्ने कुराको खोजी गर्दै आइरहेका छन् र आफूले बुझेसम्म सत्य यही हो भन्ने गरेका छन् । कैयो अवस्थामा दार्शनिकहरूको सत्य पता लगाउने कुरा अन्धाले हाथी छामे जस्तो पनि हुने गरेको छ ।
सत्य पता लगाउने सन्दर्भमा म एउटा अफ्रिकी मिथको स्मरण गर्दछु । अफ्रिकी आख्यान अनुसार एकपल्ट एकजना व्यक्ति सत्यको खोजीमा यही कुरा ठानेर पहाड चढ्न थालेछ कि सत्य पहाडको                     चुचुरोमा छ । पहाड अप्ठ्यारो र धेरै अग्लो रहेछ । ऊ चट्टान काटेर पाइल टेक्ने डोब बनाउँदै पहाड चढ्दै गएछ ।  पहाड धेरै अग्लो भएकोले त्यसको चुचुरामा पुग्न उसलाई कैयौं बर्ष लागेछ । पहाडको  चुचुरोमा पुग्ने बेलासम्म ऊ निकै बूढो भएछ । कपाल सेतै फुलेछ । बल्ल बल्ल पहाडको चुचुरोमा पुग्दा ऊ अति बृद्ध र शिथिल भएर ढलेछ पनि । पहाडको टुप्पोमा पुगे पछि उसले सत्यलाई पूर्ण रुपमा पता लगाउन सक्दछु भन्ने ठानेकोमा  उसले आफ्ना अगाडि अझ  अग्ला अग्ला गगनचुम्बी पहाड उसलाई ठाडै चुनौती दिंदै खडा भएको पाएछ । देखेछ । एउटा पहाड बल्ल बल्ल चढ्दा नै  निकै बृद्ध र शिथिल भएर जीवनको अन्तिम सास फेरिरहेको बृद्ध व्यक्तिको हातमा चराको प्वाँखको एउटा रौं परेछ । रौं सत्य रहेछ । त्यस बृद्धले सत्यको सिंगो चरो भेट्न र देख्न नपाए पनि एउटा रौंसम्म त देख्न र भेट्न पाएछ । प्राप्त गर्न पाएछ । उसले जीवनभरि सघर्ष गरेर प्राप्त गरेको ज्ञान वा सत्य चराको प्वाँखको एउटा रांैं बराबरको रहेछ । बृद्ध व्यक्तिको मृत्यु हुँदा हुँदै उसले के कुरासम्म सोंच्न भ्याएछ भने उसले सत्य खोज्ने बाटो खनिदिएको छ । भविष्यमा सत्य खोज्ने व्यक्ति आखिर उसले खनेको बाटो वा डोबहरूलाई पच्छाउँदै र टेक्दै अघि बढ्ने छन् र अझ बढी सत्य पता लगाउन सक्ने छन् । यस मिथले सत्य पता लगाउने कुरा कति कठिन र जटिल छ भन्ने कुरा प्रष्ट पार्दछ ।
दर्शनले सत्य पता लगाउने कुरो कुनै बस्तु कुनै बिचार वा कुनै घटना आदिसित सम्बन्धित हुन सक्दछ । तर सत्य पता लगाउने सवाल कुनै खास कुरो बस्तु बिचार वा घटनामा मात्र सीमित रहँदैन । सत्य खोजको  विषय जे पनि हुन सक्दछ । असीमित हुन सक्दछ ।अनन्त हुन सक्दछ । 
सत्य पता लगाउने सवालमा हाम्रो मानव समाजले निकै लामो यात्रा                                 पार गरिसकेको छ । मानव समाजले विगतमा भन्दा बर्तमान र हिजोभन्दा आज अझ बढी सत्य कुराको पता लगाइसकेको. छ ।  हाम्रो सत्य बारेको ज्ञान निश्चित रुपमा हिजोभन्दा आज अझ बढी छ भन्ने कुरामा कुनै शंका छैन । हाम्रा पुर्खाहरूको ज्ञानभन्दा आज हाम्रो ज्ञान निश्चित रुपमा बढी छ । हाम्रो ज्ञानभन्दा हाम्रा भावी सन्ततिको ज्ञान अझ बढी हुनेछ । यस कारण पनि कि हिजो हाम्रा पुर्खाले प्राप्त गरेको ज्ञान आज हाम्रो सम्पति नै हुने छ । हामीले अझ बढी सत्य सम्बन्धी ज्ञान प्राप्त गरेर मानव जातिका ज्ञानको भण्डारलाई भर्र्दै जान्छौं र त्यसलाई अझ बढी सम्पन्न बनाउँदै जान्छौं । समृद्ध बनाउँदै जान्छौं ।  सत्य पता लगाउने कुरा एक झलक, एक  दिन एक एक बर्ष एक युग वा एक शताब्दीको कृुरो मात्र होइन । शायद यही भएर होला सोक्रेटिजकोभन्दा बढी सत्य बारेको ज्ञान प्लेटोमा थियो । प्लेटो सोक्रेटिजका चेला थिए । प्लेटोकोभन्दा अझ बढी ज्ञान एरिस्टोटलको थियो । एरिस्टोटल प्लेटाको चेला थिए ।  कुरा के भने सोक्रेटिजको जति  सत्य बारेको ज्ञान त प्लेटोमा थियो नै ।  उनको आफ्नो सत्य बारेको ज्ञान थपिंदा सोक्रेटिजको भन्दा सत्य बारेको ज्ञान बढी हुने  कुरा निश्चित नै भयो । यही कृुरो प्लेटो र  एरिस्टोटलको सम्बन्धमा पनि भन्न सकिन्छ । एरिस्टोटललाई ज्ञानको विश्वकोष मानिन्थ्यो । सोक्रेटिजलाई प्राचीनकालका ७ बुद्धिमानमध्ये एक मानिन्थ्यो । सत्यको लागि हेमलक .( बिष ) पान गरेर सोक्रेटिज मर्दा उनकै सामुन्ने उभिएका उनका चेला प्लेटोले उनलाई संसारको सबभन्दा बुद्धिमान व्यक्ति भनेका थिए ।
सत्य बारेमा चर्चा गर्दा के कुरा  पनि भन्न सकिन्छ भने आज हामीले सत्य ठानेको कुरा भोलि भ्रम पनि हुन सक्दछ । व्रिटिश माक्र्सवादी चिन्तक क्रिस्टोफर कडबेलले भनेका छन् जब नयाँ  सत्य सामने आउँछ  पुरानो सत्य भ्रम हुन पुग्दछ । भ्रम ठहरिन सक्दछ ।
यसका अर्थ यही हुन्छ हिजो जसलाई हामी सत्य ठानेका थियौं त्यो. आज असत्य र भ्रम हुन सक्दछ । ग्रिक दार्शनिक टोलमी ( १००–१७० ) ले पृथ्वीलाई विश्व ब्रहण्डको केन्द्र ९ न्भयअभलतचष्अ ० मान्ने पृथ्वी केन्द्रित कुरालाई सत्य भनेर स्थापित गर्न खोजे । यो सत्य पन्द्रह सय बर्षभन्दा पनि धेरै बर्षसम्म स्थापित भइरह्यो । पछि         यस सत्यलाई कोपर्निकोपस ( १४७३–१५४३ )को सूर्यलाई विश्व ब्रह्माण्डको केन्द्र मान्ने ( हेलियोसेन्टरिक )  सत्यले विस्थापित गरेको थियो ।  तर कोपर्निकोशको यस सत्यलाई स्थापित गर्न खोज्दा ब्रुनो ( १५४८–१६००)लाई बाइबल बिरुद्धको कुरा गर्यो भनेर चर्चले सार्वजनिक रुपमा जिउँदै जलाएको थियो । वाइबलको मान्यता थियो पृथ्वी सूर्यको वरिपरि होइन कि सूर्य नै पृथ्वीको वरिपरि घुम्दछ ।
सत्यलाई उत्तराधुनिकताबादी आँखोले हेर्ने हो भने यो कुने पनि कुरालाई सत्य मान्न तयार छैन । भन्छ सत्य एक होइन अनेक हृुन्छन् । कुनै पनि कुरालाइ सत्य नमान्ने कुृराले सत्यका अन्वेषकलाई सत्यको खोज गर्ने मामिलामा निराश पार्न सक्दछ । उदास पार्न सक्दछ । यस द्ृष्टिकोणले मान्छेलाई शुण्यवादतिर डोराउन सक्दछ । एउटा सत्यलार्ई अर्को सत्यले विस्थापित गर्नुृ  एउटा कुराहरु हो । नयाँ सत्य पता लागे पुरानो सत्य भ्रम हुनु एउटा कुृरा हो । तर सत्य अनेक हुन्छन् भन्ने नाममा कुनै कुरालाई पनि सत्य न मान्नु अराजकतावादी चिन्तन हो । जबसम्म अर्को सत्य पता लाग्दैन पुरानो सत्य सत्यकै रुपमा स्थापित भइरहेकै हुन्छ । यसको अर्थ यही हुन्छ मान्छेहरूले कुनै न कुनै सत्यलाई सत्य मानेर त्यसप्रति आफ्नो निष्ठा प्रदर्शित गरिरहेको हुन्छ ।
सत्यलाई हेर्ने र बुझ्ने माक्र्सवादी दृष्टिकोण फरक छ । माक्र्सवाद कुनै पनि सत्यलाई सार्वभौम र सर्वकालीन मान्दैन । माक्र्सवाद सत्यलाई देश काल र परिस्थितिजन्य कुरा मान्दछ । यसको अर्थ हो हामीले सत्यलाई देश काल र परिस्थितिको परिप्रेक्ष्यमा बुझ्नु पर्दछ ।
सत्यलाई हामीले चोर र सुनको औंठीको कथाको प्रसंगसित पनि जोडेर हेर्न सकिन्छ । एकपल्ट बाटोमा हिंड्दा हिंड्दै एउटा मान्छेको चोरसित जम्का भेट भयो । चोरले बटुवा मान्छेलाई भन्यो बेला हेर बखत हेर तेरो हातको सुनको औठी खुरुक्क मलाई दे । बटुवा मान्छेले हेर्यो बाटो जंगलको थियो । समय रातको थियो । उसले चुपचाप आफ्नो हातको सुनको औंठी चुपचाप निकालेर चोरलाई दियो । अर्को कुनै दिन बाटोमा हिंड्दै गर्दा बटुवा मान्छेको चोरसित  जम्का भेट भयो । बाटो हिंडिरहेको मान्छेले चोरलाई सम्बोधन गर्दै भन्यो – बेला हेर बखत हेर । तेरो हातका सुनको औंठी चुपचाप मलाई दे । चोरले चारैतिर हेर्यो । शहरको बाटो थियो । बरिपरि मान्छेहरूको भीड थियो । चोरले चुपचाप आफ्नो हातको सुनको औंठी निकालेर त्यस मान्छेलाई थियो । हो सत्यलाई यसरी पनि बुझ्न सकिन्छ ।
सत्यलाई बुझ्ने र केलाउने अनेक पद्धति छन् । अनेक तरिका छन् । माध्ययम छन् । दार्शनिकहरूले तर्कशास्त्रलाई पनि सत्य पता लगाउने  माध्ययम बनाएका थिए । बनाएका छन् । सत्य पता लगाउने माध्ययको रुपमा एरिस्टोटले आम सत्यको माध्यमबाट विशेष सत्य पता लगाउने  तर्कशास्त्रको विकास गरे । मान्छे मरणशील छ । यो आम  सत्य हो । त्यसैले हरि भन्ने मान्छे पनि मरणशील छ भन्ने निष्कर्ष विशेष सत्य हो । विशेष सत्यबाट  आम सत्य पनि पता लगाउने पद्धति रहेको छ । हरि मर्दछ । मदन मर्दछ । यी दुबै मान्छे हुन् । यसैले मान्छे मरणशील छ भन्ने कुरा विशेष सत्यको निचोड हो । तर  यी आम सत्यबाट विशेष सत्य पता लगाउने डिडक्टिभ मेथड र विशेष सत्यबाट आम सत्य पता लगाउने इन्डक्टिभ मेथडले निकालेको सत्य भ्रम भएमा तर्क शास्त्रको भाषामा फेलसी भनिन्छ ।
हामीले सत्य भनेको कुरा बस्तुगत पनि हुन सक्दछ । मनोगत  पनि हुन सक्दछ । हरिले कुर्सानी पिरो छ भन्यो । श्यामले त्यही खुर्सानी पिरो छैन भन्यो । यो मनोगत सत्यको कुरा हो । तर खुर्सानी पिरो भए पनि नभए पनि उसको गुण त एकै छ । यो बस्तुगत सत्य हो । सत्य सत्य त्यतिबेला हुन सक्दछ जब मनोगत सत्यको बस्तुगत सत्यसित मेल खान्छ ।
सत्यको सम्बन्धमा कुरा गर्दा कुनै एक ठाउँको सत्य कुनै अर्को ठाउँको लागि असत्य हुन सक्दछ । अमेरिकाका लागि दिन सत्य हुन सक्दछ भने त्यतिबेला नेपालको लागि दिन असत्य हुन सक्दछ । दक्षिणी गोलाद्र्धको लागि गृष्म ऋतु सत्य हुन सक्दछ भने त्यतिबेला उत्तरी गोलाद्धको लागि गृष्म ऋतु असत्य हुन सक्दछ ।
सत्य पता लगाउने सम्बन्धमा ज्ञान आमाको गर्भबाट नै जन्मजात प्राप्त भएको कुरो हो  कि यो जन्मे पछि आर्जन गर्ने कुरो हो भन्ने विषयमा विवाद छ । कसैले अभिमन्युले जस्तै ज्ञान आमाको गर्भबाट प्राप्त गर्ने कुरो हो भन्ने अवधारणा राख्दछन् भने कसैले जोन लकले जस्तै मान्छे जन्मिदा ज्ञानको सम्बन्धमा कोरा कागज ९ त्भदगबि चबकब ० जस्तै हुन्छ भन्ने धारणा राख्छन् । ज्ञान जन्मैबाट ल्याएर आउने कुरा होइन जन्मे पछि प्राप्त गर्दै जाने हो भन्ने कुरा हो भन्ने  अवधारणा राख्दछन् ।
सत्यको सम्बन्धमा माओ भन्दछन् –हामी एउटा धारणा बनाएर व्यवहारमा जान्छौं । हामी हाम्रो सत्य बारेको धारणालाई व्यवहारको कसीले परीक्षण गर्दछौं । व्यवहारमा हाम्रो धारणा खरा उत्र्यो भने त्यसलाई हामी सत्यको रुपमा ग्रहण गर्दछौं । खरा नउतेर फेरि नयाँ  धारणा बनाएर व्यवहारमा उत्रिन्छौं । धारणा हाम्रो ज्ञानबारेको सिद्धान्त हो । सत्य पता लगाउने तरिका हो सिद्धान्तबाट व्यवहार र फेरि व्यवहारबाट सिद्धान्त । यो श्रृृंखला निरन्तर चलिरहन्छ ।               भनिन्छ सत्य बारेको ज्ञान थोरैबाट धेरै र तलदेखि माथितिर बढिरहेको छ ।
प्राचीनकालमा सत्य पता लगाउनुको लागि ग्रिक दार्शनिक सोक्रेटिजले बार्तालाप पद्धतिको बिकास र प्रयोग गरेका थिए । डायलग पद्धतिको बिकास गरेका थिए । उनी सत्य पता लगाउने सिलसिलामा बजारमा जान्थे । सर्व साधारण व्यक्तिहरूसित बार्तालाप गर्दथे र त्यस वार्तालापलाई एउटा निष्कर्षमा पुराउँथे । यस पद्धतिलाई डायलग भनिन्छ । यो द्वन्द्वात्मक हुन्छ । यस पद्धतिलाई जर्मनका दार्शनिक हेगेलले विकसित र प्रयोग गरे । यो पद्धति हो वाद  प्रतिवाद संवाद (   संस्लेषण ) । थिसिज एन्टी थिसिज सिन्थिसिज । पछि कार्ल माक्र्सले आफ्नो दर्शन द्वन्द्वात्मक भौतिकवाद र ऐतिहासिक भौतिकवादमा हेगेलको सत्य पता लगाउने यस पद्धतिलाई ग्रहण गरेका छन् । यो द्वन्द्वात्मक पद्धति हो ।
बोलीचालीको भाषामा हामी यो कुरा शत प्रतिशत साँचो हो भन्दछौं । तर त्यो कुरा शत प्रतिशत साँचो नहुन सक्दछ । चीजलाई यसरी हेर्दा हामी कुनै कुरा ५१ प्रतिशत साँचो हो भने सत्यको रुपमा ग्रहण गर्दछौं ।  तर त्यही कुरा ४९ प्रतिशत मात्र साँचो हो भने त्यसलाई असत्य भन्दछौं । चीजलाई यसरी हेर्दा सत्य प्रतिशतको कुरा पनि हो । यसैले कुनै मान्छेलाई राम्रो भनेको ऊ पुरै राम्रो भनेको होइन । कुनै मान्छेलाई खराब भनेको ऊ पुरै खराब थियो वा हो भनेको होइन ।
सत्य के हो भन्ने सम्बन्धमा चर्चा गर्दा हामी टल्सटयको लघुकथा पनि अघि सार्न सक्दछौं । एकपल्ट बाघले लखेटिरहेको ब्याँसो भाग्दै भाग्दै ज्यान बचाउन झाडीतिरको बाटो हुँदै दौडिरहेको रहेछ । झाडीमा लुकिरहेको स्यालले जोर जोरले चिच्चाउँदै भनेछ –यता नआ । यता नआ । यो मेरो निवास स्थान हो । झाडीको बाटो हुँदै ज्यान जोगाउनको लागि तेज रफतारमा भागिरहेको व्याँसोले भनेछ –  मसित काफी समय हुन्थ्यो भने मैले तंलाई राम्ररी बताइदिन्थें यो कसको बासस्थान हो ।  तर यतिबेला तैले भनेकै कुरा ठीक हो ।सत्य हो ।
सत्य बोल्न कति गाह्रो हुन्छ भन्ने कुरा त हामीले बु्रनो  र ग्यालिलियोको जीवनबाट पनि थाहा पाउँछौं । पृथ्वी सूर्यको वरिपरि घुम्दछ भन्दा ब्रुनोलाई जिउँदै जल्न  पर्यो । यही कुरो पुष्टि गर्न  खोज्दा ग्यालिलियो ( १५६४–१६४२ )लाई  ज्यान गुमाउन नपरे पनि जेल जानु  परेको थियो । आफूले बोलेको कुरा सही ठान्दा ठान्दा पनि जबरजस्ती फर्ता लिनु परेको थियो ।
यही भएर चीनियाँ क्रान्तिकारी लेखक लु स्यूनले सत्य बोल्नेबारेमा एउटा सानो लेख लेखेका छन् । एकपल्ट चेलाहरूलाई पढाउँदै गरेका गुरुले भनेछन् – हेर बाबु हो कसैको घरमा बच्चा जन्म्यो र त्यहाँ  आउने व्यक्तिले यो बच्चा ठूलो भए पछि मंत्री हुनेछ वा ठूलो अफिसर हुने छ भन्ने हो भने उसलाई बच्चाका अभिभावकहरूले मीठो मीठो खुवाएर विदा गर्नेछन् । तर कसैले यो बच्चा मर्दछ भन्यो भने उसलाई अभिभावकहरूले पिटेर भगाउने छन् । बच्चा ठूलो भएर मंत्री वा अफिसर हुन्छ हुँदैन भन्न सकिन्न । तर बच्चा मर्ने कुरा त झुठो हुन सक्दैन । तर पनि मान्छेहरू सत्यलाई पचाउन सक्दैनन् । त्यसैले सत्य बोल्ने मान्छेलाई पिटेर लखेट्दछन् ।,

जे होस्, दर्शनको प्रमख कार्य वा उद्देश्य नै सत्यको अन्वेषण गर्नु हो । सत्यलाई स्थापित  गर्न खोज्नु हो । असत्यको खण्डन मण्ंडन र सत्यको  उद्घाटन तथा स्थापना गर्नु दर्शनको लक्ष्य तथा दिशा हो ।सत्य सम्बन्धी अवधारणा बुझ्नलाई हामी हिन्दीका उपन्यासकार  भगबती चरण बर्माको प्रसिद्ध  उपन्यास चित्रलेखालाई पनि अघि सार्न सक्दछौं । यस उपन्यासको बिषय बस्तु पाप र पुण्यको अन्वेषण गर्नु र त्यसबारेको निष्कर्षको  रिपोर्र्टिङ गर्नु हो । यस उन्यासका प्रमुख पात्र हुन् गुरु महाप्रभु रत्नाकार , शिष्य श्वेतांक र विशालदेव,सामन्त बीजगूप्त,योगी कुमारगिरि तथा चित्रलेखा । सत्य पता लगाउनको लागि महाप्रभु रत्नाकारले आफ्नो एउटा शिष्य श्वेतांकलाई सामन्त बीजगुप्त  र अर्का शिष्य विशालदेवलाई योगी कुमारगिरि कहाँ पठाउँछन् । चित्रलेखाको सम्बन्ध सामन्त बीजगुप्त र योगी कुमारगिरि दुबैसित हुन्छ । दुबै शिष्यले गुरुले पठाएका पात्रका समीपमा तोकिएको अवधिभरि बस्दछन् र उनीहरूले रिपोर्टमा आफ्नो अलग अलग परस्परमा विरोधी अवधारणा व्यक्त गर्दछन् । निष्कर्ष पेश गर्दछन् । कुरा के भने श्वेतांकका दृष्टिमा सामन्त बीजगुप्त राम्रो व्यक्ति । योगी कुमारगिरि भ्रष्ट पतीत  व्यक्ति । बिशालदेवको दृष्टिमा सामन्त वीजगुप्त भ्रष्ट पतीत व्यक्ति । योगी कुमारगिरि असल व्यक्ति । एउटा शिष्यको दृष्टिमा सामन्त वीजगुप्तले पुण्य कार्य गरेको योगी कुमारगिरिले पाप कार्य गरेको । अर्को शिष्यको दृष्टिमा सामन्त बीजगुप्तले पाप कार्य गरेको । योगी कुमारगिरिले पुण्य कार्य गरेको ।  दुबै शिष्यका परस्पर विरोधी रिपोर्ट सुने पछि महाप्रभु रत्नाकारले ती रिपोर्टको निष्कर्ष निकाल्दै भन्छन् – संसारमा न कुनै पुण्य छ न कुनै पाप । पाप र पुण्य मान्छेको अवधारणा मात्र हो । एउटा समाजले जसलाई पाप भन्दछ अर्को समाजले त्यसलाई पुण्य पनि भन्न सक्दछ । त्यसरी नै एउटा समाजले जसलाई पुण्य भन्दछ अर्को समाजले त्यसलाई पाप पनि भन्न सक्दछ । यसरी भगबती चरण बर्माको चर्चित उपन्यास चित्रलेखाले हामीलाई सत्य के हो बुझ्नलाई सहयोग गर्न सक्दछ । 
१८–९–२०७६


                                                                                                           

Comments

Popular posts from this blog

लालबीन क्षेत्रीको सम्झनामा

  हालै नागालैण्डको डिमापुरमा लालबीन क्षेत्रीको असामयिक मृत्यु भएको खबर पाएँ  । दुखित भएँ ।  उहाँको मृत्युको खबरले मलाई  सर्वप्रथम शिलाङ पुरायो । हाम्रो भेट र चिनाजानी शिलाङमा भएको थियो । अझ कुरा खु्लाएर भन्नु पर्दा हाम्रो प्रथमभेट गल्फलिंकमा भएको थियो । एशिया कै नामूद गल्फ फिल्ड गल्फ लिंकमा भएको थियो । त्यहाँ हामी पिकनिकमा उपस्थित थियौं । कुनि कताबाट mाालबीन क्षेत्री त्यहाँ झुल्किए । उनका साथमा अन्य कुनै व्यक्ति पनि हुनु पर्दछ । तर म स्मरण गर्न सकिरहेको छैन । जे होस्, लालबीन बडो रमाइलो व्यक्ति रहेछन् । नाच गान जानेका व्यक्ति रहेछन् । उनी त्यस पिकनिकमा नाचे गाए ।  शायद त्यही नाचगानले गर्दा नै उनी मेरो नजरमा परे । मेरो सम्झनामा रहे ।  हाम्रो त्यो भेटले पछि राजनीतिक सम्बन्ध समेत स्थापित  गर्यो । उनी बाम राजनीतिमा सम्पर्कित भए । पुष्पलालको नेतृत्वको कम्युनिष्ट पार्टीका नजिक भए । उनी डिमापुरमा सामाजिक साहित्यिक र सांस्कृतिक कार्यमा पनि क्रियाशील रहे ।  लालबीन क्षेत्रीको पुख्र्यौली घर स्याञ्जा हो ।  तर उनी स्या)ञ्जा पुगेको मलाई त्यति सम्झना छैन ।  पछि लालबीन क्षेत्रीको विबाह त्यतिबेला गुवाहा

त्यो फेरि फर्केला कथातिर फेरि फर्किंदा

     ।  मैले गल्कोटमा विद्यार्थी कालमा त्यो फोरि फर्केला कथा अध्ययन गरेका थिएँ । मलाई त्यस कथाले निकै नै प्रभावित पारेको थियो । मेरो बाल्यकालमा नै  लोककथाप्रति निकै धेरै रुचि भए पनि आधुुनिक कथाका सम्बन्धमा मेरो कुनै खासै ज्ञान थिएन । त्यतिबेला म शायद भवानी भिक्षुको नामसित परिचित भएको थिएँ थिएन त्यो पनि मलाई थाहा छैन । तर पनि उनको त्यो फरि फर्केला कथाले मलाई निकै प्रभावित पारेको थियो । हो, मलाई त्यो फेरि फर्केला कथाले त्यसरी नै प्रभावित पारेको थियो जसरी मलाई मैले आसाममा हाई स्कूलमा अध्ययन गर्दा अंग्रेजी पाठ्य  पुस्तकका दुई कथा लिउ टल्सट्वायको  हाउ मच लैण्ड डज ए म्यान निड र अमेरिकी कथाकार वाशिंगटन आरभिङको  रिप भ्यान विंकल तथा हिन्दी पाठ्य पुस्तक गद्य माधुरीेको  चन्द्रधर शर्मा गुलेरीले लेखेको कथा उसने कहा थाले प्रभावित पारेका थिए । भनिन्छ चन्द्रधर शर्मा गुलेरीले जम्मा दुईबाट कथा लेखेका थिए । अर्को कथा पढ्ने मौका त मैले पाइनं । खोजेर  पढिन पनि । तर मलाई उसने कहा था कथा एउटा जीवन्त कथा जस्तो लागेको थियो । मलाई कता कता उसने कहाँ था र त्यो फेरि फर्केला उस्तै उस्तै कथा लाग्दछन् ।  फरक यत्ति हो

जय फासीवाद

जमीनबाट बर्खे च्याउ जस्तै उम्रिने होइन फासीवाद आकाशबाट असिना जस्तै बर्सिने होइन फासीवाद कुनै राजा महाराजाका बाहुलीबाट तुल काटेर आउने होइन फासीवाद कुृनै मंत्री महोदयका कर कमलबाट पानस बत्ती बालेर आउने होइन फासीवाद कुनै हातमा जलका करुवा समातेका पंच कन्यालाई अघि लाएर आउने होइन फासीवाद कुनै मठ मंदिरमा मण्डपमा बेदका ऋचा पढेर गीता पाठ गरेर शख घण्टी बजाएर बाजा बजाएर कर्नाल फुकेर नरा लगाएर ढोल पिटेर कुनै अग्लो डाँडाबाट हाको हालेर राँको बालेर हो हल्ला मच्चाउादै घोषणा गर्दै आउने होइन फासीवाद लोकतन्त्र कै जामा पहिरिंदै आउँछ फासीवाद लोकतन्त्र कै गीत गाउँदै आउँछ फासीवाद लोकतन्त्रकै नारा भट्टाउँदै आउँछ फासीवाद लोकतन्त्र कै झण्डा बोकेर आउँछ फासीवाद शान्ति सुरक्षाको नाममा आउँछ फासीवाद अमन चैनको नाममा आउँछ फासीवाद ऐन कानून संविधान कै नाममा आउँछ फासीवाद जति गैर कानूनी भए पनि कानूनी राजकै नाममा आउँछ फासीवाद लोकतन्त्र कै गर्भबाट जन्मिन्छ फासीवाद लोकतन्त्रकै अभ्यासबाट हुर्किन्छ फासीवाद लोकतन्त्रक्रै पक्ष पोषणबाट फैलिन्छ फासीवाद लोकतन्त्रकै संम्बद्र्धन संरक्षणबाट झंिगिन्छ फास