Skip to main content

डा शान्ति थापाका सम्बन्धमा केही कोर्न पर्दा




म नेपालबाट गुवाहाटीमा १९६३ सालमा पुगेको थिएँ । गुवाहाटीमा मेरा काका कर्ण बहादुर साहनी नर्थ इस्टर्न रेलवेमा आर पी एफमा काम गर्नु हुन्थ्यो । रेलवे पुलिस फोर्समा काम गर्नु हुन्थ्यो । उहाँले काम गर्ने नर्थ इस्टर्न रेलवेको हेड क्वाटर मालिगाउँमा थियो । काका मालीगाउँमा रेलवे कोलोनीमा बस्नुहुन्थ्यो । मलाई मालीगाउँ कहाँ पर्दछ भन्ने थाहा थिएन । जानकारी थिएन । यसैले म रेलबाट सिधै गुवाहाटी रेलवे स्टेशनमा झरें । मैले एकजना अपरिचित  रेलवे पुलिससित हिन्दीमा कुराकानी गर्दै काकाको बारेमा सोधें । उनलाई भने उहाँ पनि आर पी एफ हो । रेलवेको हेडक्वाटर मालिगाउँमा बस्नुहुन्छ । उनले भने तपार्इं उतै मालिगाउँतिर ओर्लिनु पर्दथ्यो । फर्केर जानु पर्दछ ।  रेलवेका कर्मचारीलाई बोकेर सटल ( रेल ) पाण्डुतिर जान्छ । त्यसैमा चढेर जानुहोला र मालिगाउँमा ओर्लिनु होला । म रेलवे पुलिसले भने अनुसार रेलवेका कर्मचारीलाई बोकेर पाण्डुतिर लाग्ने सटलमा चढें र मालिगाउँ रेलवे हेडक्वाटरमा पुगें । काकालाई भेटे । काका रेलवेको क्वाटरमा बस्नुहुन्थ्यो । वरिपरि धेरै जसो बंगालीका क्वाटर थिए । केही दिन हामीले क्वाटरको नजिकै बसोवासो गर्ने कुनै क्षेत्री परिवारको घरमा खाना खान्थ्यौं । पछि  आफै क्वाटरमा नै  खाना बनाएर खान थालेका थियौं । 

काका डिउटी सकिए पछि मलाई ठाउँ ठाउँमा डुलाइरहनुहुन्थ्यो । धेरै मान्छेसित भेटघाट चिनाजानी गराइरहनुहुन्थ्यो । कहिले पाण्डु पुराउनु हुन्थ्यो त कहिले गुवाहाटी पल्टन बजार, उजन बजार, फेन्सी बजार, चिडिया खाना, नारंगी आदि ठाउमा पुराउनु हुन्थ्यो ।  यसैबीचमा उहाँले मलाई शिलाङमा पनि पुराउनु भएको थियो । उहाँले मलाई दाई भीमबहादुृर भएको ठाउँ त्यतिबेलाका दरंग जिल्लाको  लोकरा चारदुवार पनि प्ुराउनु भएको थियो । शिलाङ गुवाहाटीबाट बसमा तीन घण्टा लाग्दथ्यो ।  लोकरा रेलमा रंगिया राँगापाडा तथा बालिपाडा भएर जाँदा एक दिन वा एक रात लाग्दथ्यो ।  बसका गए पनि एक दिन लाग्दथ्यो ।  

गुवाहाटी मालिगाउँमा हामी बस्ने क्वाटरको नजिक गोलाईमा बंगालीहरूले नाटक नुत्य देखाउँथे । मैले बंगाली भाषा नजाने पनि नाटक गीत नृत्य हेर्दथें । त्यसमा नृत्य गर्ने एकजना गुवाहाटीकी नेपाली  युवती पनि थिइन् । मैले ठीकसित संझेका भए उनको. नाम लक्ष्मी शर्मा थियो ।

म गुवाहाटी मालिगाउँमा बस्दा कविता कोर्दथें । मैले त्यतिबेला कोरेका कविता प्रारम्भिक चरणका कविता हुन् । अप्रकाशित नै रहेका छन् । त्यहाँ मेरो कुनै साहित्यकारसित परिचय थिएन ।  काकाले  काम गर्ने ठाउँमा रेलवेको हिन्दी शाखामा हाम्रो ध्वनिका सम्पादक अनुराग प्रधानले काम गर्दा रहेछन् । उनी  पनि मालिगाउँमा नै बस्दारहेछन् । उनीसित त्यहाँ मेरो कुनै परिचय भएन । पछि १९६६ मा आसाम गोर्खा लिगको दरंगको गढपालमा भएको आँठौं सम्मेलनमा मेरो अनुराध प्रधानसित भेटघाट र चिनाजान भएको थियो । उनले भानु पत्रिकाको सम्पादन र प्रकाशान गरेका रहेछन् ।  त्यसको एक प्रति मैले उनीबाट  प्राप्त गरेको थिएँ । भानुमा उनले मेरो भानु शीषकको कविता प्रकाशित गरेका थिए ।  म गुवाहाटीमा बस्दा गुवाहाटीको रेलवे स्टेशनको नजिक बस्ने बसाइँका लेखक लीलबहादुर क्षेत्रीको घर वरिपरि काकासित कैयांैंपल्ट  डुले घुमे पनि उनीसित कुनै परिचय चिनाजानी भएन । उनको मैले नाम पनि सुनेको थिइनंं ।  मलाई त्यतिबेला गुवाहाटीमा नेपाली साहित्यकारहरू होलान् जस्तो पनि लागेको थिएन ।  पछि लोकरा राबरघारी बस्दा ज्ञानबहादुर कार्कीबाट बसाइँ उपन्यास प्राप्त भयो । त्यसलाई निकै रुचिसाथ पढें ।  मलाई बसाइँ उपन्यास निकै मन परेकोले त्यसको प्रशंसा गर्दै एउटा चिठी बसाइँमा भएको ठेगानामा लीलबहादुर क्षेत्रीका नाममा लेखें । तर त्यसको कुनै उत्तर पाइनं । 

मैले यस लेखका चर्चा गर्न खोजेको कुना यी सब होइनन् । मैले चर्चा गर्न खोजेको डा शान्ति थापाको बारेमा हो । हिन्दीमा पी एच डी गरेकी , आर सी बरुवा कलेजकी सिनियर विभागीय प्रमुख तथा साहित्य अकादमीबाट अनुवाद पुरस्कार प्रापक डा शान्ति थापा । नेपाली लेखिका, गीतकार, कथाकार ,समालोचक डा शान्ति थापा ।  जतिबेला म काकासित गुवाहाटीका रेलवे हेडक्वाटर मालिगाउँ रेलवे क्वाटरमा बस्दथें त्यसैको सेरोफेरोमा उनी बच्चै  रहिछन् ।  यसैले पनि मैले उनलाई चिन्ने जान्ने कुरै भएन । कुरा त्यति मात्र होइन मैले उनलाई जबसम्म म आसाम मेघालयतमा रहे भएँ उनलाई चिन्ने जान्ने त के उनको नाम समेत स्ुनेको थिइनं ।  पूर्वांचल भारतमा प्रमुख साहित्यकार तथा बौद्धिक व्यक्तित्वलाई मैले व्यक्तिगत रूपमा चिन्ने जान्ने अवसर पाएँ भने उनको नाम लामो समयसम्म सुन्न पाएको रहेनछु । 

एक दिन मरा डिग्बोई आसामका मित्र युद्धबीर राणा नेपाल बुटवल आएको बेलामा मसित डा. शान्ति थापाका बारेमा चर्चा गरे र के पनि भने भने डा शान्ति थापाले असेमेली नेपाली कथा यात्राको पुस्तकको सम्पादन गर्दैछिन् । त्यसमा तपार्इंको पनि एउटा कथा समावेश हुनु पर्दछ । मलाई कथा उपलब्ध गराउनुहोस् । म उनीसम्म पुराइदिन्छु । हो मैले युद्धबीर राणा मार्फत मेरा कथा डा. शान्ति थापालाई उपलब्द्ध गराएको थिएँ । साथै हिजोे शिलाङमा बसेर कथा यात्रा शुरु गरेका मेरा मित्र दुर्गा प्रसाद अधिकारीको कथा पनि उपलब्ध गराएको थिएँ । मेरो चिहान कथा असमेली कथा यात्रा समावेश गरिएको छ । 

असमेली नेपाली कथा यात्रा २००८ मा डा शान्ति थापाको सम्पादनमा नेपाली साहित्य परिषद्, असमले प्रकाशित गरेको थियो । यसको आर्थिक भार डिग्बोई कै कुवेतमा पेट्रोल इजिनियरको रूपमा कार्यरत साहित्यकार होम बहादुर क्षेत्रीले बेहोरेका थिए । मेरो नाममा सम्पादिका शान्ति थापाले एक प्रति उनकै हातले लेखेर २१–०२–२००९ का मितिमा पठाइकी थिइन् । मैले यस असमेली नेपाली कथा यात्राको समीक्षा गरेको थिएँ जुन गरिमाको बर्ष२३ अंक १२ पूर्णांक ३२४ मंसीर २०६६ ( नमेम्बर २००९ ) मा प्रकाशित भएको थियो । मलाई थाहा छैन मेरो समीक्षा डा. शान्ति थापाले हेर्न पाइन वा पाइनन् । 

मैले कथा लेखन आसामको त्यतिबेलाको दरंग – हाल शोणितपुर ) जिल्ला पर्ने लाकरा राबरघारीबाट प्रारम्भ गरेको हुँ ।  मैले लोकरा राबरबारीमा बसेर लेखेका कथा दिल्लीबाट प्रकाशित हुने सैनिक समाचार , बनारसबाट अम्बिका सिजापतिको सम्पादनमा प्रकाशित हुने आमा र बनारसबाट काशीबहादुृर श्रेष्ठको सम्पादनमा प्रकाशित हुने उदयमा प्रकाशित भएका थिए । मेरो पहिला कथा संग्रह युग पुरुष बनारसबाट काशीबहादुर श्रेष्ठको प्रबन्धबाट १९७१ मा प्रकाशित भएको थियो ।  मैले शिलाङमा बसेर नै अधिकाँश कथा लेखेको थिएँ । शायद यही भएर नै मेरो कथा चिहान असेमली नेपाली कथा यात्रामा समाावेश गरिएको थियो । उसरी मेरो एउटा कथा डा दयाराम संभव श्रेष्ठले सम्पादन गरेको भारतीय नेपाली कथा संग्रहमा समावेश गरिएको छ । यो.मेरो पसिनाको गन्ध कथा डा दयाराम संभव श्रेष्ठले काठमाण्डौबाट प्रकाशित हुने त्यतिबेलाको चर्चित पत्रिका रूपरेखाबाट साभार गरेका रहेछन् । मलाई त्यतिबेला रूपरेखामा मेरो कथा प्रकाशित भएको छ भन्ने कुरा थाहा थिएन । मैले भारतीय नेपाली कथा पुस्तक हेरेर मात्र चाल पाएको थिएँ । त्यस संग्रहमा मेरो कथा प्रकाशित भएको कुरा म गुवाहाटी झरेर लील बहादुर क्षेत्रीलाई भेटको बेलामा उनकै मुखबाट चाल पाएको हुँ । 

अहिलेसम्म मेरा चार बटा कथा संग्रह प्रकाशित भएका छन् । युग पुरुष , खरानी गाउँ, क्यान्टोनमेन्ट र शिलाङका कथा । मेरा अरु  धेरै कथा  पत्र पत्रिकामा प्रकाशित भएका भए पनि पुस्तकको रूपमा प्रकाशित हुन बाँकी नै छ । असेमेली नेपाली कथामा डा शान्ति थापाले मेरा दुईवटा कथा संग्रह प्रकाशित भएको कुरा उल्लेख गरेकी छन् ।  ती हुन् युग पुरुष र खरानी गाउँ । चिहान कथा खरानी गाउँमा प्रकाशित भएको थियो ।  खरानी गाउँ कथामा नेपाली विषयमा एम ए को थिसिज पनि लेखिएको छ ।

असेमेली नेपाली कथा यात्रामा ४० जना कथाकारका कथा समावेश गरिएका छन् । मरो कथा क्रमसंख्या १६ मा परेको छ । यस मेरो कथा लेखनका सम्बन्धमा डा. शान्ति थापा लेख्दछिन् –

यसै दशकका बृहत्तर असमेली नपाली साहित्य जगतका एकजना सक्रिय साहित्य कर्मी हुन् शिलाङका दिल साहनी (   हाल नेपालमा  ) । कथाकार दिल साहनीले कथा मात्रै लेखेर यस अंचलको साहित्यिक गतिविधिमा योगदान पुराएका होइनन् अपितु कथामंच , नयाँ चेतना आदि पत्रिकाहरूको सम्पादन पनि गरेका छन् ।  खास गरी कथामंच पत्रिका कथाहरूको विकासका लागि नै प्रकाशित गरिएको हो तर यसले निरन्तरता दिन सकेन । जे होस्, दिल साहनीका यस बर्तमानसम्म दुइबटा कथा संग्रह युग पुरुष (  १९७१  ) र खरानी गाउँ (  २००० ) प्रकाशित भइसकेका छन् । प्रगतिशील बिचारधाराका कथाकार साहनीका कथामा जीवन र जीवनका विसंगतिहरूको संकेत पर्याप्त मात्रामा पाइन्छ ।  प्रस्तुत संग्रहमा परेको कथा चिहान मानवीय मूल्यबोधको कथा हो जसमा तीब्र जातीयता– बोधको मूल्यले ग्रस्त अर्को जातिप्रति गरेको अन्यायको प्रतिकार गराउँदै मानवीय मूल्यबोध प्रर्तििष्ठत गर्न कथाकार सफल बनेका छन् । 

असमेली नेपाली कथा यात्राको सम्पादनले डा शान्ति थापाको विषय बस्तुको ज्ञानको गहिराइ,अध्ययशीलताको व्यापकता , अन्ुुुसन्धानात्मक तथा समालोचकीय चेत, सुम्पिएको जिम्वेवारीप्रतिको निष्ठा कर्तव्यप्रतिको समर्पितभाव एवं लगनशीलताका उत्कुष्ट नमूना पेश गर्दछ । उनले आफ्नो जिम्वेवारी बखुबी साथ पूरा गरेकी छन् ।  उनको असामयिक तथा अप्रत्याशीत निधनले नेपाली साहित्य जगतलाई अपूरणीय क्षति पुग्न गएको छ । उनी उनले नेपाली साहित्य्रति गरेको अमूल्य योगदानको लागि  सदा सर्वदा नेपाली साहित्यको इतिहासमा बाँचिरहने छन् । 

१९–११–२०७९

३–३–२०२३






    


Comments

Popular posts from this blog

लालबीन क्षेत्रीको सम्झनामा

  हालै नागालैण्डको डिमापुरमा लालबीन क्षेत्रीको असामयिक मृत्यु भएको खबर पाएँ  । दुखित भएँ ।  उहाँको मृत्युको खबरले मलाई  सर्वप्रथम शिलाङ पुरायो । हाम्रो भेट र चिनाजानी शिलाङमा भएको थियो । अझ कुरा खु्लाएर भन्नु पर्दा हाम्रो प्रथमभेट गल्फलिंकमा भएको थियो । एशिया कै नामूद गल्फ फिल्ड गल्फ लिंकमा भएको थियो । त्यहाँ हामी पिकनिकमा उपस्थित थियौं । कुनि कताबाट mाालबीन क्षेत्री त्यहाँ झुल्किए । उनका साथमा अन्य कुनै व्यक्ति पनि हुनु पर्दछ । तर म स्मरण गर्न सकिरहेको छैन । जे होस्, लालबीन बडो रमाइलो व्यक्ति रहेछन् । नाच गान जानेका व्यक्ति रहेछन् । उनी त्यस पिकनिकमा नाचे गाए ।  शायद त्यही नाचगानले गर्दा नै उनी मेरो नजरमा परे । मेरो सम्झनामा रहे ।  हाम्रो त्यो भेटले पछि राजनीतिक सम्बन्ध समेत स्थापित  गर्यो । उनी बाम राजनीतिमा सम्पर्कित भए । पुष्पलालको नेतृत्वको कम्युनिष्ट पार्टीका नजिक भए । उनी डिमापुरमा सामाजिक साहित्यिक र सांस्कृतिक कार्यमा पनि क्रियाशील रहे ।  लालबीन क्षेत्रीको पुख्र्यौली घर स्याञ्जा हो ।  तर उनी स्या)ञ्जा पुगेको मलाई त्यति सम्झना छैन ।  पछि लालबीन क्षेत्रीको विबाह त्यतिबेला गुवाहा

त्यो फेरि फर्केला कथातिर फेरि फर्किंदा

     ।  मैले गल्कोटमा विद्यार्थी कालमा त्यो फोरि फर्केला कथा अध्ययन गरेका थिएँ । मलाई त्यस कथाले निकै नै प्रभावित पारेको थियो । मेरो बाल्यकालमा नै  लोककथाप्रति निकै धेरै रुचि भए पनि आधुुनिक कथाका सम्बन्धमा मेरो कुनै खासै ज्ञान थिएन । त्यतिबेला म शायद भवानी भिक्षुको नामसित परिचित भएको थिएँ थिएन त्यो पनि मलाई थाहा छैन । तर पनि उनको त्यो फरि फर्केला कथाले मलाई निकै प्रभावित पारेको थियो । हो, मलाई त्यो फेरि फर्केला कथाले त्यसरी नै प्रभावित पारेको थियो जसरी मलाई मैले आसाममा हाई स्कूलमा अध्ययन गर्दा अंग्रेजी पाठ्य  पुस्तकका दुई कथा लिउ टल्सट्वायको  हाउ मच लैण्ड डज ए म्यान निड र अमेरिकी कथाकार वाशिंगटन आरभिङको  रिप भ्यान विंकल तथा हिन्दी पाठ्य पुस्तक गद्य माधुरीेको  चन्द्रधर शर्मा गुलेरीले लेखेको कथा उसने कहा थाले प्रभावित पारेका थिए । भनिन्छ चन्द्रधर शर्मा गुलेरीले जम्मा दुईबाट कथा लेखेका थिए । अर्को कथा पढ्ने मौका त मैले पाइनं । खोजेर  पढिन पनि । तर मलाई उसने कहा था कथा एउटा जीवन्त कथा जस्तो लागेको थियो । मलाई कता कता उसने कहाँ था र त्यो फेरि फर्केला उस्तै उस्तै कथा लाग्दछन् ।  फरक यत्ति हो

जय फासीवाद

जमीनबाट बर्खे च्याउ जस्तै उम्रिने होइन फासीवाद आकाशबाट असिना जस्तै बर्सिने होइन फासीवाद कुनै राजा महाराजाका बाहुलीबाट तुल काटेर आउने होइन फासीवाद कुृनै मंत्री महोदयका कर कमलबाट पानस बत्ती बालेर आउने होइन फासीवाद कुनै हातमा जलका करुवा समातेका पंच कन्यालाई अघि लाएर आउने होइन फासीवाद कुनै मठ मंदिरमा मण्डपमा बेदका ऋचा पढेर गीता पाठ गरेर शख घण्टी बजाएर बाजा बजाएर कर्नाल फुकेर नरा लगाएर ढोल पिटेर कुनै अग्लो डाँडाबाट हाको हालेर राँको बालेर हो हल्ला मच्चाउादै घोषणा गर्दै आउने होइन फासीवाद लोकतन्त्र कै जामा पहिरिंदै आउँछ फासीवाद लोकतन्त्र कै गीत गाउँदै आउँछ फासीवाद लोकतन्त्रकै नारा भट्टाउँदै आउँछ फासीवाद लोकतन्त्र कै झण्डा बोकेर आउँछ फासीवाद शान्ति सुरक्षाको नाममा आउँछ फासीवाद अमन चैनको नाममा आउँछ फासीवाद ऐन कानून संविधान कै नाममा आउँछ फासीवाद जति गैर कानूनी भए पनि कानूनी राजकै नाममा आउँछ फासीवाद लोकतन्त्र कै गर्भबाट जन्मिन्छ फासीवाद लोकतन्त्रकै अभ्यासबाट हुर्किन्छ फासीवाद लोकतन्त्रक्रै पक्ष पोषणबाट फैलिन्छ फासीवाद लोकतन्त्रकै संम्बद्र्धन संरक्षणबाट झंिगिन्छ फास