Skip to main content

जनार्दन आचार्यको संझनामा


 

त्यतिबेला मेरो मित्र दुर्गा प्रसाद अधिकारी बाबु मणिसिंह गुरुङको जीवनी लेख्ने कार्यमा लागेका र त्यसको आवश्यक सामाग्री जुटाउँदै थिए । यसै सन्दर्भमा हामीले मदन पुरस्कार पुस्तकालयबाट मणिसिंह गुूरुङले १९३६ तिर शिलाङबाट प्रकाशित  र सम्पादित गरेको पत्रिका गोर्खा सेवकका प्रतिहरू प्राप्त गर्न सकिन्छ कि भनेर त्यसका हर्ता कर्ता कमल मणि दीक्षितलाई भेट्न पुलचौक पुगेका थियौं । हामीले त्यस दिन कमल मणि दीक्षित जनार्दन आचार्यले सम्पादन गरेको साप्ताहिक समाचारपत्र साप्ताहिक समाकालीनमा मैले गुवाहाटीका प्रेमसिंह सुवेदीका सम्बन्धमा लेखेको लेख पढ्दै रहेछन् । उनले हामीले भेट्नासाथ मलाई भने म तपाइंले साप्ताहिक समकालीनमा गुवाहाटीका प्रेमसिंह सुवेदीका बारेमा लेखेको लेख अध्ययन गर्दै थिएँ । तपाइंंले आसामतिरका साहित्यकारहरूका बारेमा कलम चलाएर निकै महत्वपूर्ण काम गर्नु भएको छ ।  तपाइंले माओवादीका सम्बन्धमा  पनि लेख लेख्नु हुने रहेछ । ती लेखतिर मेरो खासै चासो छैन । तर तपाइंले  आसामतिरका साहित्यकारहरूका बारेमा लेख लेखेर हामीलाई महत्वपूर्ण सूचना उपलब्ध गराउनृु भएको छ । पछि तपाइंले यसलाई पुस्तकको आकारमा प्रकाशित गर्नु होला ।  र्मैले कमल दीक्षितलाई भेट्दा उनलेृ मैल. जुन आसामका साहित्यकार प्रेमसिंह सुवेदीको बारेमा लेख लेखेको थिएँ र त्यनिबेला उनले पढिरहेका थिए तिनको मृत्युृ र्भैसकेको छ । स्वयं मलाई  समकालीनका लेख पुस्तकको रुपमा प्रकाशित गर्ने सुझाव दिने कमल मणि दीक्षितको पनि मृत्यु भैसकेको छ ।  मैले लेख लखेर प्रकाशित गरिरहेका पत्रिका साप्ताहिक समकालीनका सम्पादक जनार्दन आचार्यको पनि हालै मृत्यु भएको छ । वास्तवमा मैले यो लेख यिनै साप्ताहिक समकालीनका सम्पादक जनार्दन आचार्यको असामयिक मृत्युृको दुखद घडीमा उनको सम्झनामा लेख्न थालेको हुँ ।

त्यतिबेला म राजधानीबाट प्रकाशित सबै पत्र पत्रिका पढ्ने गर्दथें । साप्ताहिक समाकालीनको पनि म पाठक थिएँ ।  शायद यसै सिलसिलामा मैले जनादर्न आचार्यको नाम बिशेष रुपमा सुनेको हुँदो हुँ ।  मैले वामभपन्थी साथीहरूबाट सुन्दथें जनादर्न आचार्य कुनै जमानामा कम्युनिष्ट थिए । अहिले राजावादी भएका छन् । मैले त्यसलाई सहज रुपमा लिएँ । कैयौं चर्चित कम्युनिष्ट नेताहरू पनि राजाबादी भएको सन्दर्भमा जनार्दन आचार्य राजावादी हुनु कुनै नोलो र अचम्भको कुरा भएन । थिएन । जे भए पनि मैले जनार्दन आचार्यलाई एकजना  देशभक्त राष्ट्रवादी व्यक्तिको रुपमा बुझेको थिएँ । उनको लेखनीले त्यही कुरा जनाउँथ्यो ।  उनको यो पक्ष मलाई निकै मन पर्दथ्यो ।

एकपल्ट म काठमाण्डौमा गएको बेलामा साप्ताहिक विमर्शको कार्यालयमा पुगेको थिएँ । म त्यहाँ पुगेको थिएँ गोविन्द बर्तमानलाई भेट्न । भैरहवामा बसेर पत्रकारिता गर्ने गोविन्द बर्तमान काठमाण्डौ फर्केका थिए र साप्ताहिक बिमर्शमा काम गर्न थालेका थिए ।  उनले मलाई काठमाण्डौ गएको बेलामा साप्ताहिक समकालनीनको अफिसमा उनलाई भेट्न सकिन्छ भनेका थिए ।  त्यतिबेला नै मलाई गोविन्द बर्तमानले त्यहाँ पुगेका जनार्दन आचार्यसित मेरो परिचय  गराइदिएका थिए । गोविन्द बर्तमानको पहल वा अग्रसरतामा मेरो जनादर्न आचार्यसित परिचय भयो । त्यो हाम्रो प्रथम र अन्तिम पनि परिचय भएको रहेछ । यतिबेला गोविन्द बर्तमान पनि हामी सामु छैनन् । जनादनै आयार्य पनि हामीबीच छैनन् । उनीहरू मेरो स्मृतिमा मात्र बाँचिरहेका छन् ।  शायद राजाबादी भनेर म जनार्दन आचार्यसित त्यति खुलर बोलिनंं । जनार्दन आचार्य पनि मसित खुलेर बोलेनन् ।

जनार्दन आचार्यले साप्ताहिक समकालीनको सम्पादन र प्रकाशन गर्न थाले ।  राििष्ट्रयताको सवालमा यो पत्रिका खरो उत्रेको थियो । यस कारण पनि यसले लोकप्रियता प्राप्त गरेको थियो ।

मैले एउटा पत्र लेखेर आसामतिरका ओझेलमा परेका नेपाल िसाहित्यकारहरूका बारेमा कलम चलाउने बिचार जनार्दन आचार्यको सामु राखेको थिएँ । उनले मलाई पत्रको जबाब नलेखे पनि मैले आसाम मेघालय, नागालैण्ड, मिजोराम ,मणिपुर आदि ठाउँका नेपाली साहित्यकारहरूका सम्बन्धमा कलम चलाउन थालें र धमाधम साप्ताहिक समकालीनमा प्रकाशनार्थ पठाउँदै गएँ ।  जनार्दन आचार्यले मेरा लेखहरू ठूलो महत्व र  प्राथमिकता दिंदै छाप्न थाले । जबसम्म साप्ताहिक समकालीन प्रकाशित भइरह्यो मेरो कलम पूर्वोत्तर भारतका नेपाली साहित्यकारहरूका बारेमा चल्दै रह्यो ।  साप्ताहिक समकालीन बन्द भए पछि मेरो त्यस तर्फका लेखकहरूका सम्बन्धमा कोर्ने कमल पनि बन्द भयो । बन्द भएको जस्तै भयो । 

जे होस्, र्मैले साप्ताहिक समकालीनमा लेखेर प्रकाशित गरेका लेखहरूले निकै लोकप्रिता पाए जस्तो मलाई लाग्दछ । वास्तवमा मलाई नचिन्ने र मेरो नाम नै नसुनेका पाठकहरूले साप्ताहिक समकालीनमा प्रकाशित लेखबाट चिन्न थाले । धेरैका मुखबाट र्मैले सकारात्मक टिप्पणी सुन्न पाएँ ।

कमल दीक्षितले मलाई यी लेखलाई पुस्तकको रुपमा प्रकाशत गर्नु होला भनेका कुरा मैले भुलेको थिइनंं । उसरी मेरो बिचार पनि ती लेखलाई पुस्तकको रुपमा प्रकाशित गर्ने नभएको होइन । तर पनि त्यस कार्यले गति लिन सकेको थिइनं । मैले ती लेखहरूलाई टाइप गराएर  बर्षाैं पहिलेदेखि कम्प्युटरमा कैद गरेर राखेको भए पनि शुद्धासुद्धि सम्बन्धमा सरसर्रती पढ्ने समय निकाल्न सकिरहेको थिइनंं । कोराना ( कोविद– १९)को महामारी  अभिशापको रुपमा बिकराल रुप लिंदै विश्वभरि फैलिंदै त्यसले नेपाल प्रवेश गर्दा लकडाउनको अवस्था आए पछि त्यो समय मेरो निम्ति  बरदान साबित  हुन पुग्यो । किसानले बर्षभरि लगाएको बालीनाली  तयार भए पछि स्याहार्न थाले जस्तै मैले यसै बेला चारैतिर छरिएका मेरा लेख रचनालार्ई संकलन गरेर बिटा बिटा वा मुठा मुठा पारेर राख्ने मौका पाएँ । पुस्तकको रुपमा क्रमश प्रकाशित गर्ने सोंच पनि बनाउन थालें । यस क्रममा मैले मेरा साप्ताहिक समकालीनमा प्रकाशित लेखहरूको पनि शुद्धा अशुद्धि समेत हेरेर मोठो पारेर राखेको थिएँ । त्यसको भूमिकामा मैले जनार्दन आचार्यलाई पनि संझेको थिएँ । उनलाई पनि धन्यवाद दिएको थिएँ । तर त्यो पुस्तक प्रकाशनार्थ छापाखानाको ढोका घच्घचाउन नपुग्दै जनार्दन आचार्य हामीबीच रहेनन् । उसो त मेरा त्यतिबेला साप्ताहिक समकालीनमा प्रकाशित लेखहरू पुस्तकको रुपमा प्रकाशित गर्नुहोला भन्ने कमल मणि  दीक्षित पनि यतिबेला हाम्रो सामु छैनन् ।  मैले जसको बारेमा लेखें र जो त्यतिबेला जीवित नै थिए तीमध्ये कति यतिबेला यो संसारमा छैनन् । कति राम्रो हुँदो यो पुस्तक उनीहरूकै जीवनकालमा प्रकाशित भएको भए । के गर्ने समय आफ्नो गतिले चल्छ । समयलाई नै कसैलाई पर्खने समय नहुन सक्दछ ।

यसै प्रंसंगमा मलाई एउटा कुराको संझना भइरहन्छ । मैले साप्ताहिक समकालीनमा शिलाङका कवि तथा निबन्धकार कृष्णप्रसाद ज्ञवालीको सम्बन्धमा लेख्न थालेको थिएँ । यो कुरा मित्र दुर्गाप्रसाद अधिकारीले आफन्तीको विवाहको सन्दर्भमा बुटबलमा आएको बेलामा  उनकी छोरीलाई जनाएका रहेछन् । त्यतिबेला बिरामी भएर ओछ्यान परेका कृष्णप्रसाद ज्ञवालीलाई यो कुराको जानकारी भएको रहेछ । साप्ताहिक समकालीन शिलाङमा पनि पुग्दोरहेछ । मैले कृष्णप्रसाद ज्ञवालीका बारेमा लेखेको लेख समाकालीनमा क्रमश प्रकाशित हुँदै गएको भए पनि शिलाङ पुग्न समय लागेछ । आफ्नो मृत्यु हुनुभन्दा एक दिन अघि कृष्ण प्रसाद ज्ञवालीले छोरीसित साप्ताहिक समकालीन मगाएर मेरो लेख छ छैन हेर्न लगाएछन् । मेरो साप्ताहिक समकालीनमा प्रकाशित भएका अंक त्यहँ पुगिसकेका रहेछन् ।  यसरी मैले कृष्ण प्रसाद ज्ञवालीका बारेमा लेखेका लेखहरू उनको मृत्यु अघि प्रकाशित गरेको भए पनि तिनीमाथि नजर लगाउन नपाउँदै उनको मृत्यु भयो । यो कुरा  मलाई खट्किरहन्छ । म संझिन्छु जब म कृष्ण प्रसाद ज्ञवालीको शिलाङको बडाबजारमा स्थित पुस्तक पसलमा बसेर कुनै लेख रचना बारेमा टिप्पणी गर्दथें उनी मलाई भन्दथे – मलाई लाग्दछ तपाइं त  समालोचक बन्नु हुन्छ होला । मलाई लाग्दछ त्यतिबेला मसित कवि वा निबन्धकार कृष्ण प्रसाद ज्ञवाली बोलिरहेका थिएनन् । उनीभित्रको समालोचक बोलिरहेको थियो । हुन त भनिन्छ साहित्यिक सृजना आफैमा समालोचना हो र समालोचना आफैमा साहित्यिक सृजना हो । 

मलाई लाग्दछ जनार्दन आचार्यले मेरा उत्तर पूर्वांचलका भारतका साहित्यकारहरूका विषयमा  लेखिएका लेखहरू प्रकाशित नगरिदिएको भए मैले ती सम्बन्धमा कलम चलाउने पनि थिएन होला शायद । उनले नियमित  रुपले साप्ताहिक समालोचनामा मेरा लेख प्रकाशित  गरिदिएर मलाई उत्तर पूर्वांचलको साहित्य र साहित्यकारहरूका विषयमा कलम चलाउन उत्प्रेरित गरिरहेका थिए । यसको निम्ति म जनार्दनप्रति आभारी छु । 

एकपल्ट  साप्ताहिक विमर्शको कार्यालयमा मैले पत्रकार गोविन्द बर्तमानलाई भेट्दा अचानक भेट भएका र सामान्य परिचय गराइएका जनार्दन आचार्यका सम्बन्धमा मैले धेरै कुरा जान्ने कुरा पनि भएन र उनले पनि मेरो सम्बन्धमा धेरै कुरा जान्ने कुरा भएन । फेरि पनि साप्ताहिक समकालीनले हामीलाई जति एक अर्कादेखि टाढा भए पनि नजिक ल्यायो ।  उनको असामयिक मृत्युको खबरले मलाई दुखित बनाएको छ । यिनै शब्द संझनाबाट म उनीप्रति हार्दिक श्रद्धांजति प्रकट गर्दछु । 

६–१०–२०७७

१९–१–२०२०

 



Comments

Popular posts from this blog

लालबीन क्षेत्रीको सम्झनामा

  हालै नागालैण्डको डिमापुरमा लालबीन क्षेत्रीको असामयिक मृत्यु भएको खबर पाएँ  । दुखित भएँ ।  उहाँको मृत्युको खबरले मलाई  सर्वप्रथम शिलाङ पुरायो । हाम्रो भेट र चिनाजानी शिलाङमा भएको थियो । अझ कुरा खु्लाएर भन्नु पर्दा हाम्रो प्रथमभेट गल्फलिंकमा भएको थियो । एशिया कै नामूद गल्फ फिल्ड गल्फ लिंकमा भएको थियो । त्यहाँ हामी पिकनिकमा उपस्थित थियौं । कुनि कताबाट mाालबीन क्षेत्री त्यहाँ झुल्किए । उनका साथमा अन्य कुनै व्यक्ति पनि हुनु पर्दछ । तर म स्मरण गर्न सकिरहेको छैन । जे होस्, लालबीन बडो रमाइलो व्यक्ति रहेछन् । नाच गान जानेका व्यक्ति रहेछन् । उनी त्यस पिकनिकमा नाचे गाए ।  शायद त्यही नाचगानले गर्दा नै उनी मेरो नजरमा परे । मेरो सम्झनामा रहे ।  हाम्रो त्यो भेटले पछि राजनीतिक सम्बन्ध समेत स्थापित  गर्यो । उनी बाम राजनीतिमा सम्पर्कित भए । पुष्पलालको नेतृत्वको कम्युनिष्ट पार्टीका नजिक भए । उनी डिमापुरमा सामाजिक साहित्यिक र सांस्कृतिक कार्यमा पनि क्रियाशील रहे ।  लालबीन क्षेत्रीको पुख्र्यौली घर स्याञ्जा हो ।  तर उनी स्या)ञ्जा पुगेको मलाई त्यति सम्झना छैन ।  पछि लालबीन क्षेत्रीको विबाह त्यतिबेला गुवाहा

त्यो फेरि फर्केला कथातिर फेरि फर्किंदा

     ।  मैले गल्कोटमा विद्यार्थी कालमा त्यो फोरि फर्केला कथा अध्ययन गरेका थिएँ । मलाई त्यस कथाले निकै नै प्रभावित पारेको थियो । मेरो बाल्यकालमा नै  लोककथाप्रति निकै धेरै रुचि भए पनि आधुुनिक कथाका सम्बन्धमा मेरो कुनै खासै ज्ञान थिएन । त्यतिबेला म शायद भवानी भिक्षुको नामसित परिचित भएको थिएँ थिएन त्यो पनि मलाई थाहा छैन । तर पनि उनको त्यो फरि फर्केला कथाले मलाई निकै प्रभावित पारेको थियो । हो, मलाई त्यो फेरि फर्केला कथाले त्यसरी नै प्रभावित पारेको थियो जसरी मलाई मैले आसाममा हाई स्कूलमा अध्ययन गर्दा अंग्रेजी पाठ्य  पुस्तकका दुई कथा लिउ टल्सट्वायको  हाउ मच लैण्ड डज ए म्यान निड र अमेरिकी कथाकार वाशिंगटन आरभिङको  रिप भ्यान विंकल तथा हिन्दी पाठ्य पुस्तक गद्य माधुरीेको  चन्द्रधर शर्मा गुलेरीले लेखेको कथा उसने कहा थाले प्रभावित पारेका थिए । भनिन्छ चन्द्रधर शर्मा गुलेरीले जम्मा दुईबाट कथा लेखेका थिए । अर्को कथा पढ्ने मौका त मैले पाइनं । खोजेर  पढिन पनि । तर मलाई उसने कहा था कथा एउटा जीवन्त कथा जस्तो लागेको थियो । मलाई कता कता उसने कहाँ था र त्यो फेरि फर्केला उस्तै उस्तै कथा लाग्दछन् ।  फरक यत्ति हो

सुमिनाको वागी स्त्रीको आत्मकताको एक अध्ययन

  सुमिनाको बागी स्त्रीको आत्मकथा नाममा उनको २०८० सालको पहिलो कविता संकलन प्रकाशित भएको छ । शायद यो बर्षको महिला हस्ताक्षरको यो एउटा सबभन्दा बडी चर्चित तथा महत्वपूर्ण साहित्यिक कृति हो । यो कुनै एक व्यक्तिको आत्मकथाको पुस्तक जस्तो सुनिन्छ । कसैको निजी आत्मकथा जस्तो लाग्दछ । तर कुरो यसो होइन । यो कविता संकलन हो । कविले मुख्यत महिलाहरूका समस्या र वेदनालाई आफ्ना कवितामा वाणी दिएको हुनाले यसलाई आत्मकथा पनि  भन्न सकिन्छ । तर यो आत्मकथा कुनै एक खास महिलाको जीवनमा आधारित नभएर आम महिलाको जीवनसित सम्बन्धित छ पनि भन्न सकिन्छ । यस कविता संकलनका कविताले कुनै एक खास महिलाको आवाजलाई बुलन्द गरेको देखिए पनि यसले आम महिलाको जीवनलाई प्रतिनिधित्व गरेको देखिन्छ । यस कविता सकलनले महिला कुनै न कुनै रूपमा पुरुषद्वारा पीडित भएको कुरालाई प्रतिबिम्बित गर्दछ । यस कविता संकलनमा मुख्यत पूँजीवादी समाजमा हुर्के बढेका महिलाहरूको चित्रण गरेको छ । उनीहरूको व्यथा कथालाई वाणी दिएको छ  ।  महिला सदा सर्वदा पुरुषद्वारा शोषित पीडित रहे भएको कुरा भने साँचो होइन । यस समाजलाई माक्र्सले मुख्यत ६ युगमा विभाजित गरेका छन् ।  आदिम सा