Skip to main content

पुस्तक प्रेम यात्रा ( १ )

 

 पुस्तक प्रेम यात्रा ( १ ) 

मेरा  बुबा रविलाल साहनीका पालामा नेपालमा स्कूल कलेज स्थापित भएका भए पनि हाम्रो गल्कोट राज्य वा खोलामा कुनै स्कूल स्थापित भएको थिएन ।  जब कि मेरो बुबा लक्ष्मी प्रसाद देवकोटाको जमानाका व्यक्ति हुुनुहुन्थ्यो । फेरि पनि मेरा बुबाले ऐन श्रेष्टा, धार्मिक पुस्तक तथा तिलस्मी कथा कहानीमा रुचि राख्नु हुँदोरहेछ भन्ने कुरा कति मेरै अनुभव र कति आमाका कुराबाट थाहा पाएको हुँ । फेरि कति कुरा उहाँले बाकसमा थन्काएर राखेका पुस्तकका पाना पल्टाएर चाल पाएको हुृँ । उसरी मेरा बुबाले मलाई पढाउन थाले पछि गल्कोटमा खास गरी हरिचोरमा मिडिल स्कूल स्थापित भैसकेको अवस्था थियो । त्यस मिडिल स्कूलको नाम थियो भरथ चैतन्य मिडिल स्कूल । 

बुबा गाउँको मुखिया भएको कारणले पनि गाउँ घरमा आवश्यक पर्ने काजग पत्र तमसुक राजीनाम रसीद आदि लेख्ने गर्नुहुन्थ्यो । बुबाले लेखेका कतिपय कागजपत्र अभैm पनि मसित सुरक्षित नै छन् ।  आफूले आफ्नै प्रयासले सामान्य लेख पढ गर्न जानेको हुनाले पनि होला बुबा मलाई लेख पढ गराउन निकै प्रयास गर्नृुहुन्थ्यो । बटौलीमा दोकानको लागि मालसमान चलाउन जाँदा साथमा ठूलो बर्णमाला बोकेर आउनु हुन्थ्यो । सानो छँदा मैले पढ्न पटक्कै नमाने पनि बुृबाले मलाई ठूलो बर्षमालाबाट कखरा बाह्रखरी पिटी पिटी भए पनि रट्न लगाउनृु हुन्थ्यो । पढाउनृुहुन्थ्यो । जबरजस्ती पढ्न सिकाउनृु हृुन्थ्यो । बाबा आमा पढ्न सक्ने बनाउनृु हुन्थ्यो पनि । पढाउँदा मलाई भन्नु हुन्थ्यो– तँ मैले यसरी पढाउँदा पनि पढ्न खोज्दैनस् ।  मैले लेखपढ गर्न त गोठमा रहँदा  रुखका ठूटामा लेखेर  सिकेको हुँ ।  म अहिले सोच्दछु त्यतिबेला बुबाको लागि रुखको टुटो नै पुस्तक वा स्लेट पाटी भएको रहेछ ।

बुबाले के कति वा के कस्ता पुस्तक पढ्ने गर्नुहुन्थ्यो त्यसको सम्पूर्ण ज्ञान त मलाई हुृन सकेन । तथापि उहाँले धार्मिक पुस्तक पढ्नुहुन्थ्यो भन्ने कुरा मैले दोकानमा छँदा रामायणा हो वा कृष्ण चरित्र बेला बखमा लय हालेर बाचन गरेको सुनेको हुनाले चाल पाएको हुृँ । पछि मैले घरमा थोत्रो कृष्ण चरित्रको पृुस्तक भेटेकाले त्यही पुस्तक पढेनुहुन्थ्यो होला भन्ने अडकल काट्न सकिन्छ ।

आमा तुलसी साहनीले मलाई भन्नुहुन्थ्यो – तेरा बुबाले बिर्सिका पढ्नु भएको थियो ।  त्यो पुस्तक बाँसखोलाका एकजना ठकुरीले मागेर लगेका हुन् । आमाले बिर्सिका भनेको पुस्तक वास्तवमा बीर सिक्का रहेछ । यो पुस्तक मैले कैयौ फुटपाथका पुस्तक पसलमा पनि देख्ने गरेको थिएँ । हाल आएर मैले बुटबलको हिमालय पुस्तक पसलबाट बीर सिक्का किनेको छु । तिलस्मी कथाको पुस्तक रहेछ यो । रोचक र ज्ञानबद्र्धक पनि । 

बामियाका काजी मल्ल ठकुरी गल्कोटे राजा भरतबम मल्लको अदालतमा डिट्ठा बिचारी थिए । एकपल्ट उनले बुबालाई  कुनै एउटा जटिल मृुद्दा मिलाइदिन भनेछन् । बुबाले त्यो मुद्दा मिलाइदिइसकेपछि उनले बुबालाई बक्सिस दिन चाहँछन् र भनेछन् – म तिमीलाई ओभरकोट वा मुलुकी ऐन बक्सिस दिन्छु । कुनै एउटा रोज । बुबाले मुलुकी एन रोज्नु भएछ । राणाकालको पहाडी कागजमा  छापिएको मुलुकी ऐन  बुबाको बाकसमा धेरै बर्षसम्म रहिरहेको थियो । तर पछि कान्छा बुबाका छोरा माइला दाईले लेख पढ गर्न जाने पछि हाम्रो आँटीमा बाकसमा राखेको मुलुकी ऐन निकालेर कुनि कहाँ बेपत्ता पारिदिन पुगे त्यसको अत्तोपत्तो हुन सकेन । आमा पवित्रा साहनीले भन्नु भएको थियो – माइलाले बाकस खोतल खातल पारेर पुस्तक लगेको हो कुनि कहाँ पुृरायो । 

बुृबाको मृत्यु पछि आमा तुलसीले तैले लख पढ गर्न जानिनस् भने दोकानको बहीखाता कसले हेर्ने ? बासकमा भएका पुस्तक र कागजपत्र कसले पढ्ने ? पछि उमेर पुगे पछि तँ मुखिया होलास्  । तिरो बुझेको रसीद काटेर दिनु पर्ला । बल्ल त्यतिबेला पढ्नृु पर्दोरहेछ भन्ने चेत पनि आयो मेरो मनमा । फेरि पढेने रुचि पनि बढ्यो मेरो मनमा । आमा तुलसीले मलाई हरिचौर ( दरम ) को भरथ चैतन्य मिडिल स्कूलमा भर्ना गरिदिनु भएको थियो ।

स्कूल हिंडेर अलि अलि लेख पढ गर्न जाने पछि मेरो मनमा केही न केही कुरा पढ्ने भोक जाग्यो । त्यति बेला बुबाले पुस्तक   थुपारेर राखेका बाकस मेरो लागि ठूलो पुस्तकालय बन्यो । म माथि हुलुवा साहनी डाँडाको घरको आँटीमा जान्थे. र बुबाले बाकसमा थृुपारेर राखेका पुस्तक निकालेर पढे्न थाल्दथें । सानामा म शास्त्र ( लोक कथा ) सुन्नमा अत्यन्त रुचि लिन्थें । सुत्नेबेलामा आमा पवित्राले हामीलाई शास्त्र सुनाउनुहुन्थ्यो । आमासित स्टकका स्टक शास्त्र हुन सक्ने कुृरा भएन । यसैले उहाँले एउटै लोककथालाई पनि पटक पटक दोहोराउनुहुन्थ्यो ।  बेला बखतमा हाम्रा घरमा सानिमाहरू बस्न आउनृुहुन्थ्यो । सुत्नेबेलामा म सानीमाहरूलाई पनि शास्त्र हाल्न (  लोक कथा सुनाउन ) लगाउँथे । कुरा के भने मेरो सानैदेखि कथामा रुचि थियो । रुचि जन्मियो ।

म स्कूल पढ्न जानेबेलामा गल्कोटमा कुनै पुस्तक पसल थिएन । हामीले स्कूलमा पढ्ने पाठ्य पुस्तक चित्र प्रसाद गौचनको कपडा पसलमा उपलब्ध हुन्थे । उपलब्ध गराइन्थ्यो । त्यतिबेला  हामीले पाठ्य पुस्तक किन्ने पुस्तक पसल भनेको हटियाको चित्रप्रसाद गौचनको कपडा पसल हुन गएको थियो  ।

स्कूलका पाठ्य पुस्तकले मात्र मेरो पढ्ने प्यास मिटिने सक्ने कुरा भएन । यसैले पनि होला म बुबाले बाकसमा राखेको पुस्तक पल्टाएर हेर्ने गर्दथेंं । त्यहाँ भएको एउटा पुस्तकको नाम हो मधुमालतीको कथा । यो उपन्यास जस्तो थियो । यो तिलस्मी कथा नै हो । यो पुस्तक पढेर मेरो कथा सुन्ने (  शास्त्र सुन्ने ) प्यास मेटिन सक्ने भयो । म बडो रुचि र उत्सुकतापूर्वक मधुमालतीको कथा पढ्न थालें आँटीमा बसेर । मलाई समय बितेको थाहा नै हुँदैनथ्यो । 

हाम्रो तीन कक्षाको पाठ्य पुस्तकमा एउटा कथा संंग्रह राखिएको थियो ।  त्यस पुस्तकको नाम थियो इसपका नीति कथा । तर त्यस कथा संग्रहलाई मैले पछिसम्म इसपनितीका कथाको  रुपमा बुझिरहेको वा संझिरहेको थिएँ ।  पछि मैले अंग्रेजीमा अध्ययन गर्दा  र अंग्रेजीमा अध्यापन गर्दा ग्रिक साहित्यको पनि अध्ययन र अध्यापन गर्नु पर्ने भयो । मैले कक्षा तीनमा पढेको कथा संग्रह प्राचीन ग्रिकका कथाकार एसप ( ६२०–५६४ ई पूं ) का कथा पो रहेछन् । उनका कथालाई फेबल्स भन्दछन । फेबल्स नीति कथा हुन् । यिनी छोटा हुन्छन् । प्राय जसो फेबल्समा  पशु पक्षी नै पात्र  पात्रा हुृन्छन् । कथकारले पशु पक्षीलाई कथाका नायक नायिका वा खलनायक बनाएर मानिसलाई नैतिक शिक्षा दिने उदेश्य राख्दछन् । मैले पढ्ने नीति कथामा आमा तुलसीले पनि निकै रुचि लिनु हुन्थ्यो । मलाई जोर जोरले पढ्न भन्नुहुन्थ्यो । उहाँले ध्यानपूर्वक नीति कथा सुनेर मलाई त्यसबाट शिक्षा लिनृु पर्दछ भन्नुहुन्थ्यो । मेरो मन भने नीति कथा पढेर त्यसबाट शिक्षा लिनेभन्दा पनि कथा पढेर आफ्नो कथाप्रतिको प्यास मेटाउने हुन जान्थ्यो ।

म सानैदेखि पुस्तक प्रेमी बनेको थिएँ । मलाई स्कूलका सचित्र राम्रो कागजमा छापिएका पुूस्तक बल्टाई पल्टाई हेर्न खुब मन पर्दथ्यो । मेरा स्कूलका पुस्तक कहिले पनि पुराना हुने थिएनन् । जहिले पनि नयाँ । आमाले हाम्रो दोकानमा सिगरेट पनि बेच्ने गर्नुहुन्थ्यो । त्यतिबेला बैट मार सिगरेट चालू थिए । लालटिनमार सिगरेट चालू थिए । सिगरेट बेचेर सकिएका पेटीको बाक्लो कागजलाई मैले पुस्तकको खोल बनाउने काममा प्रयोग गर्दथें । मैले तीन कक्षामा पढेका कतिपय पुस्तक अझै पनि दोकानमा बाकसमा बन्द गरेर राखेको थिएँ  । तर केही बर्ष अघि गाउँका विद्यार्थीले मेरो बाकस खोलेर पुस्तक तितर बितर पारिदिएछन् । केहीलाई मैले सोधी खोजी बटुलबाटुल गरेर  फरि बाकसमा थन्काएको थिएँ । अहिले ती सब सुृरक्षित छन् छैनन् भन्न सक्दिनं  । कसैले केही पुस्तक निकालेर हिनाबिना पारिदिएका पनि हुन सक्दछन् । तर म आत्माविश्वासकोे साथमा के भन्न सक्दछु भने मैले कक्षा तीनमा त्यतिबेला पढेका केही पुस्तक अहिले पनि सुरक्षित नै होलान् । ती सुरक्षित किताबमा त्यतिबेला दोकानमा बिक्री गर्ने सिगरेटका पेटीका कभर पनि जस्ताको तस्तै  होलान् ।्

मलाई कसैले पुस्तकलाई प्रेम गर्न र संग्रह गरेर राख्न सिकाएन । तर पनि कुनि कसरी ममा त्यस किसिमको रुचि तथा बानी बस्यो । 

१०–१–२०७८

२३–४–२०२१


Comments

  1. ती बाकसका किताब जस्तै यी ब्लगका लेखन पनि सधै सुरक्षित नहुन सक्छन् । त्यसैले अनलाइनका यी पुस्तकलाइ कुनै ब्याकअप (हार्ड डिस्क वा पेन ड्राइभ)मा पनि राख्ने गर्नुहोला है सर । कहिले कम्प्यूटर क्र्यास भएर त कहिले ब्लग कम्पनीहरू बन्द भएर नासिन पनि सक्छन् ।

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

लालबीन क्षेत्रीको सम्झनामा

  हालै नागालैण्डको डिमापुरमा लालबीन क्षेत्रीको असामयिक मृत्यु भएको खबर पाएँ  । दुखित भएँ ।  उहाँको मृत्युको खबरले मलाई  सर्वप्रथम शिलाङ पुरायो । हाम्रो भेट र चिनाजानी शिलाङमा भएको थियो । अझ कुरा खु्लाएर भन्नु पर्दा हाम्रो प्रथमभेट गल्फलिंकमा भएको थियो । एशिया कै नामूद गल्फ फिल्ड गल्फ लिंकमा भएको थियो । त्यहाँ हामी पिकनिकमा उपस्थित थियौं । कुनि कताबाट mाालबीन क्षेत्री त्यहाँ झुल्किए । उनका साथमा अन्य कुनै व्यक्ति पनि हुनु पर्दछ । तर म स्मरण गर्न सकिरहेको छैन । जे होस्, लालबीन बडो रमाइलो व्यक्ति रहेछन् । नाच गान जानेका व्यक्ति रहेछन् । उनी त्यस पिकनिकमा नाचे गाए ।  शायद त्यही नाचगानले गर्दा नै उनी मेरो नजरमा परे । मेरो सम्झनामा रहे ।  हाम्रो त्यो भेटले पछि राजनीतिक सम्बन्ध समेत स्थापित  गर्यो । उनी बाम राजनीतिमा सम्पर्कित भए । पुष्पलालको नेतृत्वको कम्युनिष्ट पार्टीका नजिक भए । उनी डिमापुरमा सामाजिक साहित्यिक र सांस्कृतिक कार्यमा पनि क्रियाशील रहे ।  लालबीन क्षेत्रीको पुख्र्यौली घर स्याञ्जा हो ।  तर उनी स्या)ञ्जा पुगेको मलाई त्यति सम्झना छैन ।  पछि लालबीन क्षेत्रीको विबाह त्यतिबेला गुवाहा

त्यो फेरि फर्केला कथातिर फेरि फर्किंदा

     ।  मैले गल्कोटमा विद्यार्थी कालमा त्यो फोरि फर्केला कथा अध्ययन गरेका थिएँ । मलाई त्यस कथाले निकै नै प्रभावित पारेको थियो । मेरो बाल्यकालमा नै  लोककथाप्रति निकै धेरै रुचि भए पनि आधुुनिक कथाका सम्बन्धमा मेरो कुनै खासै ज्ञान थिएन । त्यतिबेला म शायद भवानी भिक्षुको नामसित परिचित भएको थिएँ थिएन त्यो पनि मलाई थाहा छैन । तर पनि उनको त्यो फरि फर्केला कथाले मलाई निकै प्रभावित पारेको थियो । हो, मलाई त्यो फेरि फर्केला कथाले त्यसरी नै प्रभावित पारेको थियो जसरी मलाई मैले आसाममा हाई स्कूलमा अध्ययन गर्दा अंग्रेजी पाठ्य  पुस्तकका दुई कथा लिउ टल्सट्वायको  हाउ मच लैण्ड डज ए म्यान निड र अमेरिकी कथाकार वाशिंगटन आरभिङको  रिप भ्यान विंकल तथा हिन्दी पाठ्य पुस्तक गद्य माधुरीेको  चन्द्रधर शर्मा गुलेरीले लेखेको कथा उसने कहा थाले प्रभावित पारेका थिए । भनिन्छ चन्द्रधर शर्मा गुलेरीले जम्मा दुईबाट कथा लेखेका थिए । अर्को कथा पढ्ने मौका त मैले पाइनं । खोजेर  पढिन पनि । तर मलाई उसने कहा था कथा एउटा जीवन्त कथा जस्तो लागेको थियो । मलाई कता कता उसने कहाँ था र त्यो फेरि फर्केला उस्तै उस्तै कथा लाग्दछन् ।  फरक यत्ति हो

सुमिनाको वागी स्त्रीको आत्मकताको एक अध्ययन

  सुमिनाको बागी स्त्रीको आत्मकथा नाममा उनको २०८० सालको पहिलो कविता संकलन प्रकाशित भएको छ । शायद यो बर्षको महिला हस्ताक्षरको यो एउटा सबभन्दा बडी चर्चित तथा महत्वपूर्ण साहित्यिक कृति हो । यो कुनै एक व्यक्तिको आत्मकथाको पुस्तक जस्तो सुनिन्छ । कसैको निजी आत्मकथा जस्तो लाग्दछ । तर कुरो यसो होइन । यो कविता संकलन हो । कविले मुख्यत महिलाहरूका समस्या र वेदनालाई आफ्ना कवितामा वाणी दिएको हुनाले यसलाई आत्मकथा पनि  भन्न सकिन्छ । तर यो आत्मकथा कुनै एक खास महिलाको जीवनमा आधारित नभएर आम महिलाको जीवनसित सम्बन्धित छ पनि भन्न सकिन्छ । यस कविता संकलनका कविताले कुनै एक खास महिलाको आवाजलाई बुलन्द गरेको देखिए पनि यसले आम महिलाको जीवनलाई प्रतिनिधित्व गरेको देखिन्छ । यस कविता सकलनले महिला कुनै न कुनै रूपमा पुरुषद्वारा पीडित भएको कुरालाई प्रतिबिम्बित गर्दछ । यस कविता संकलनमा मुख्यत पूँजीवादी समाजमा हुर्के बढेका महिलाहरूको चित्रण गरेको छ । उनीहरूको व्यथा कथालाई वाणी दिएको छ  ।  महिला सदा सर्वदा पुरुषद्वारा शोषित पीडित रहे भएको कुरा भने साँचो होइन । यस समाजलाई माक्र्सले मुख्यत ६ युगमा विभाजित गरेका छन् ।  आदिम सा