Skip to main content

पछिल्तिर फेर्केर हेर्दा


  

जीवनमा आफूले देखेका जानेको भोगेका अनुभव गरेका हरेक कुरा लेखनका सामाग्री हुँदा रहेछन् । मात्र हामी कलम समातेर लेख्न बस्नु पर्दोरहेछ । यस्तो अनुभूति वा बोध मलाई हुन थालेको छ । साथै मलाई के पनि अनुभूति  वा बोध भएको छ भने आफूले देखेका जानेका भोगेका कुरा बेलामा नै लिपिवद्ध गर्ने होइन भने ती विष्मृतिको गर्भमा बिलाउन जाँदा रहेछन् । गायब हुन पुग्दारहेछन् ।

म शिलाङमा छँदा त्यहाँ दिल्ली कलकत्ता तथा गुवाहाटीबाट प्रकाशित हुने अंग्रेजी भाषाका समाचार पत्र उपलब्ध हुन्ेथे ।  कलकत्ताबाट आउने अमृतबजार पत्रिका, दिल्लीबाट आउने   द स्टेटस्म्यान अफ इंडिया र द इन्डियन एक्सप्रेस तथा गुवाहाटीबाट आउने आसाम ट्रिबअन आदि प्रमुख थिए । बाहिरबाट आउने हिन्दी भाषाको समाचार पत्र सन्मार्ग थियो । मैले पढ्न नभ्याए पनि प्राय सबै अंग्रेजीका दैनिक समाचार पत्र किन्ने गर्दथें । बाहिरबाट आउने पत्रिका बेलुकीसम्म पुलिसबजारको न्युज कर्नरमा आइपुग्थे । त्यतिबेला समाचारपत्र किन्नेहरूको जात्रा लाग्दथ्यो । आसाम ट्रिबुअन भने बिहानै नै आउँथ्यो ।  आसाम ट्रिबुअन आसामी मालिकहरूले  प्रकाशित गर्दथे । आसाम ट्रिबुअनमा सधैं एकजना नेपालीको नाम छापिन्थ्यो । त्यो नाम थियो कुन्जलाल थापा । कुन्जलाल थापा आसाम ट्रिबुअन प्रेसका हेड कम्पोजिटर थिए । उनको नाम पिन्टरको रुपमा प्रकाशित हुन्थ्यो । त्यतिबेला कम्प्युृटरको प्रचलन थिएन । लेटर बटुलेर कम्पोज गर्नु पर्र्दथ्यो ।  त्यस प्रेसमा दार्जीलिङबाट ३ –४ कक्षा पढेर गुवाहाटी आएका मोतीसिह क्षेत्री पनि कम्योजिटरको रुपमा काम गर्दथे । तर उनी समाचार पनि लेख्दथे र आफूलाई पत्रकारको रुपमा पनि पेश गर्दथे । उनले नेपाली भाषामा कविता तथा नाटक पनि लेखेका छन् । मोदनाथ प्रश्रितले उनको नाटकका बारेका दुई शब्द लेखिदिएका पनि थिए । उनी हामीलाई समर्थन गर्दथे । हामीलाई भेट्नासाथ क्रान्ति गर्नुपर्दछ भन्दथे । उनका कविताको पुस्तक पनि प्रकाशित भएको छ । आसाम ट्रिबुअनले मोतीसिंह क्षेत्रीहरूका लागि प्रेसको पछाडि घडेरी किनिदिएर घर पनि बनाइदिएको थियो ।

शिलाङबाट खसिया भाषामा  दर्जनौं समाचार पत्र प्रकाशित हुन्थे । मुख्यत खसिया समाचार पत्र पत्रिकामा बिक्रेता थिए स्याञ्जाबाट शिलाङ पुगेको व्यक्ति । उनको सारा परिवार नै मुख्यत खसिया समाचार पत्र बेचेर जीविका चलाउँथ्यो । उनी बडाबजार गाडीखाना आदि ठाउँमा घुमी घुमी पत्रिका बेच्दथे ।  आसामबाट अंग्रेजीमा निस्किने पत्रिकामा द इन्डियन , युंग इन्डिया द शिलाङ  टाइम्स् इम्पलान्टर आदि थिए । द इंडियन कमला आर्ट प्रेसका मालिकले प्रकाशित गर्दथे । उनी युपी बिहारतिरका थिए । तर शिलाङमा नै जन्मे हुर्केका । यस प्रेसबाट नेपाली पत्रिकाहरू पनि छापिन्थे । उसरी नेपाली प्रेसबाट पनि नेपाली पत्रिका छापिन्थे । तर  पछि नेपाली प्रेस मारबाडी गोयन्काले किनेका थिए । नाम चाहिं नेपाली प्रेस नै राखेका थिए ।  द इंडियन बन्द भैसकेको थियो । युंग इन्डिया प्रोफेसर कपिल चटर्जीले प्रकाशित गर्दथे । उनको कलम  दह्रोे थियो ।  उनी बढी  सत्ताको आलोचना गरेर लेख्दथे । द शिलाङ टाइम्स बंगालीले चलाएको समाचारपत्र हो । यो निकै पुरानो समाचार पत्र हो । आज पनि यो नियमित रुपले प्रकाशित भइरहेको छ ।  मैले त्यतिबेला हामीले गरेका सामाजिक शैक्षिक साहित्यिक सांस्कृतिक तथा राजनैतिक कार्यको समाचार बनाएर शिलाङबाट र शिलाङ बाहिरबाट प्रकाशित हुने अंग्रेजी समाचारपत्रमा पठाइरहन्थे ।  आसाम ट्रिबुअनको शिलाङको अफिस लोकनाथ जोशीको कम्पाउण्डमा थियो । समाचार कलकत्ता वा दिल्ली पठाउन परेमा पीटीआई तथा युएनआई जस्ता समाचार एजेन्सीलाई दिनु पर्दथ्यो । उनीहरूले टलिप्रिन्ट मार्फत चारैतिर समाचार पठाउँथे । त्यो इन्टरनेटको जमाना थिएन । युंग इन्डियामा मेरा केही लेख  प्रकाशित भएका थिए । हाम्रा गतिविधिबारे प्रकाशित समाचार संकलन गरेर राख्ने पनि गर्दथें म । ती यतिबेला तितर वितर भएको वा हराएको अवस्थामा छन् ।् यी सब कुरा मैले प्रसंगवश चर्चा गरेको हुँ । 

यहाँ मैले चर्चा गर्न थालेको कुरा द इम्पलान्टरमा प्रकाशित बुधबार १५ अगस्त १९७३ को समाचार र त्यस समाचार पत्रको बारेमा नै हो । द इम्पलान्टर एकजना खसिया पत्रकारले सम्पादन र प्रकाशन गर्दथे । मसित सम्बन्धित एउटा समाचार लेखिएको द इम्पलान्टरको एक प्रति मसित अर्ध शताब्दीभन्दा धेरै रहँदा च्यातिर पढ्नै निमिल्ने भएछ । टुक्रा टुक्रा भएछ । तथापि त्यसमा उल्लेख भएका केही कुरा म त्यही लरा लरार टुक्रा टुक्रा परेको समाचार पत्र र केही कुुरा मेरै स्मृतिको आधारमा यहाँ प्रस्तुत गर्ने जमर्को गरेको छु ।

आसामका मुख्यत दुईबटा जिल्ला संयुृक्त खसिया जयन्तिया पहाड र गारो पहाड मिलाएर १९७२ मा मेघालय राज्यको निर्माण गरिएको थियो । त्यसको अर्को बर्ष मेघालय सरकारको तर्फबाट १९७३ मा  शिलाङको स्टेट सेन्ट्ररल हलमा मिट द सिटीजन भन्ने सार्वजनिक सभाको आयोजना गरेको थियो ।  यस सभामा मेघालयका मुख्य मंत्री क्याप्टेन विलियम साङ्मा र अन्य दुई मंंत्रीहरू बी वी लिन्डो तथा निकोसल राय पनि उपस्थित थिए । यस सभामा एकजना खसिया विद्यार्थी नेता बोलेका थिए  । नेपाली विद्यार्थीको तर्फबाट मैले बोल्ने अवसर पाएको थिएँ । त्यतिबेला म अखिल शिलाङ नेपाली विद्यार्थी संघको अध्यक्ष थिएँ ।  यस समाचारलाई हेड न्यूज बनाएर द इम्पलान्टरले समाचार प्रकाशित गरेको थियो । यस सभामा मुख्य मंत्रीले मेरो प्रश्नलाई सबभन्दा बढी जोर तथा महत्व दिएर उत्तर दिएका थिए । मैले उठाएका प्रश्नमध्ये केही प्रश्न नेपालीहरूका समस्यासित  सम्बन्धित थिए भने केही आम रुपका साझा  समस्या थिए । 

त्यतिबेला भारतमा संजय गान्धीले दिल्ली शहरको सुन्दरीकरणकोे नाममा त्यहाँका सुकुम्बासीका बस्ती खालि गराएरको अवस्था थियो । उनीहरूको बिचल्ली भएको अवस्था थियो । शिलाङमा पनि मेघालय सरकार शिलाङ शहरको सुन्दरीकरणको कुरा उठाइरहेको थियो । मैले यसै कुरामाथि प्रहार गरेको थिएँ । भनेको थिएँ – मेघालयमा भित्री भागमा बस्ने सर्वसाधरण जनताको दयनीय अवस्था सुधार्नपट्टि आवश्यक ध्यान नदिई शिलाङ शहरको सुन्दरीकरणको कुरा गर्नु ठूलो बिडम्बनाको कुरा हो । गाउँको आवश्यक विकास नगरी , जनताको दयनीय अवस्थामा सुधार नल्याई शिलाङ शहरको सुन्दरीकरणको के अर्थ ? त्यतिबेला मैले सरकारको आलोचना गरेको प्रमुख विषय थियो जमीनको स्वामित्व र खरीद बिक्री सम्बन्धमा । मेघालय सरकारले शिलाङको नगरपालिकाका क्षेत्रमा  कुनै पनि गैर खसिया ( जसमा नेपाली बंगाली आसामी मारबाडी बिहारी पंजावी आदि पर्दछन्) आफ्नो नाममा जमीन किन बेच गर्न पाउने छैनन् भन्ने नियम कानून बनाएको थियो । यस्तो कानून उसले भारतको संविधानको छैठौं अनुसूचि अन्तर्गत रहेर गरेको थियो जुन अनुसूचिले उसलाई पहाडी जनजातिको हित रक्षाको लागि उचित र आवश्यक कानून बनाउने छुट वा अधिकार दिएको थियो ।  मैले यसको तीब्र विरोध गर्दै भनको थिएँ पहिलेदेखि नै गैर खसियाहरूले शिलाङ शहरमा जग्मा खरीद बिक्री गर्ने अधिकारको  उपभोग गरेका थिए । उनीहरूमाथि भेदभावको नीति अबलम्बन गरेर शिलाङ शहरका जग्गामा जमीन घर आदि किन बेच गर्न पाउने उनीहरूको मौलिक तथा नागरिक अधिकारबाट उनीहरूलाई बंचित गर्नु हुँदैन । मेघालय सरकारले बनाएको नयाँ नियम कानून अनुसार नेपालीको नाममा दर्ता भएको घर जग्गा बिक्री गर्न परेमा नेपाली बंगाली आदि गैर खसियालाई होइन कि खसियालाई नै बिक्री गर्नु पर्ने हुन्थ्यो । 

त्यस दिन मुख्य मंत्री क्याप्टेन विलियम साङ्माले मुख्यत मेरो प्रश्नको जबाब दिंदै जनजातिको हित  र अस्तित्व रक्षाको लागि छैठांै. अनुसूचिको अधिकारलाई प्रयोग गर्न वाध्य भएको कुरा बताएका थिए । अहिले पनि मेघालयमा नेपाली वा अन्य गैर खसिया जातिले आफ्नो नाममा दर्ता भएको जग्गा जमीन घर आफ्नै नाममा राख्न त पाउँछन् । तर उनीहरूले कुनै कारणले बिर्की गर्नु परेमा खसियालाई नै खोजेर बिक्री गर्नु पर्दछ । गैर खसिया वा नेपालीले नेपालीलाई बिक्री गर्न खोजेमा पास नै हुन्न । 

२–४–२०७८

















































































































 



















































Comments

Popular posts from this blog

जय फासीवाद

जमीनबाट बर्खे च्याउ जस्तै उम्रिने होइन फासीवाद आकाशबाट असिना जस्तै बर्सिने होइन फासीवाद कुनै राजा महाराजाका बाहुलीबाट तुल काटेर आउने होइन फासीवाद कुृनै मंत्री महोदयका कर कमलबाट पानस बत्ती बालेर आउने होइन फासीवाद कुनै हातमा जलका करुवा समातेका पंच कन्यालाई अघि लाएर आउने होइन फासीवाद कुनै मठ मंदिरमा मण्डपमा बेदका ऋचा पढेर गीता पाठ गरेर शख घण्टी बजाएर बाजा बजाएर कर्नाल फुकेर नरा लगाएर ढोल पिटेर कुनै अग्लो डाँडाबाट हाको हालेर राँको बालेर हो हल्ला मच्चाउादै घोषणा गर्दै आउने होइन फासीवाद लोकतन्त्र कै जामा पहिरिंदै आउँछ फासीवाद लोकतन्त्र कै गीत गाउँदै आउँछ फासीवाद लोकतन्त्रकै नारा भट्टाउँदै आउँछ फासीवाद लोकतन्त्र कै झण्डा बोकेर आउँछ फासीवाद शान्ति सुरक्षाको नाममा आउँछ फासीवाद अमन चैनको नाममा आउँछ फासीवाद ऐन कानून संविधान कै नाममा आउँछ फासीवाद जति गैर कानूनी भए पनि कानूनी राजकै नाममा आउँछ फासीवाद लोकतन्त्र कै गर्भबाट जन्मिन्छ फासीवाद लोकतन्त्रकै अभ्यासबाट हुर्किन्छ फासीवाद लोकतन्त्रक्रै पक्ष पोषणबाट फैलिन्छ फासीवाद लोकतन्त्रकै संम्बद्र्धन संरक्षणबाट झंिगिन्छ फास...

कविताको फुलबारी

  कहिले कहिले मलाई  रोजी रोटीको यो संसार चटक्क बिर्सिदिएर केवल कविताको फुलबारीमा डुलौं जस्तो लाग्छ केवल कविताको फुृलबारीका भुलौं जस्तो लाग्छ कविताको फुलबारीबाट सुन्दर सुन्दर कविताका फूलहरू टिपेर  कविताका सुन्दर सुन्दर माला गुथुँ जस्तो लाग्छ  तर रोजी रोटीको यो व्यस्त जीवनमा  रोजी रोटीको यो संघर्षमय जीवनमा  कहाँ संभव छ र  कविताको फृुलबारीमा डुलिरहने कविताको फुलबारीमा भुलिरहने  कविताका फुलबारीम रमाइरहने कविताको फुलबारीमा हराइरहने कविताको फुलबारीबाट कविताका सुन्दर सुृन्दर फूलहरू टिपेर  कविताका मालाहरू गुथिरहने शायद यही भएर होला  कविताको फुलबारीमा डुलिरहने रहर कविताका फुलबारीमा भुलिरहने रहर  कविताको फुलबारीमा रमाइरहने रहर  कविपताको फृुलबारीमा हराइरहने रहर कविताका फूलका सुन्दर सुन्दर फूलहरू टिपेर  कविताका मालाहरू गुथिरहने रहर  केवल एउटा रहर मात्र रहन गएको छ  हो व्यस्त जिन्दगीबाट पनि अलिकति समय निकालेर  डुल्न पनि भ्याएको हुँला कविताको फुलबारीमा भुल्न पनि पाएको हुृँला कविताको फुुलबारीमा  रमाउन पनि लागेको हुँला ...

डा शान्ति थापाका सम्बन्धमा केही कोर्न पर्दा

म नेपालबाट गुवाहाटीमा १९६३ सालमा पुगेको थिएँ । गुवाहाटीमा मेरा काका कर्ण बहादुर साहनी नर्थ इस्टर्न रेलवेमा आर पी एफमा काम गर्नु हुन्थ्यो । रेलवे पुलिस फोर्समा काम गर्नु हुन्थ्यो । उहाँले काम गर्ने नर्थ इस्टर्न रेलवेको हेड क्वाटर मालिगाउँमा थियो । काका मालीगाउँमा रेलवे कोलोनीमा बस्नुहुन्थ्यो । मलाई मालीगाउँ कहाँ पर्दछ भन्ने थाहा थिएन । जानकारी थिएन । यसैले म रेलबाट सिधै गुवाहाटी रेलवे स्टेशनमा झरें । मैले एकजना अपरिचित  रेलवे पुलिससित हिन्दीमा कुराकानी गर्दै काकाको बारेमा सोधें । उनलाई भने उहाँ पनि आर पी एफ हो । रेलवेको हेडक्वाटर मालिगाउँमा बस्नुहुन्छ । उनले भने तपार्इं उतै मालिगाउँतिर ओर्लिनु पर्दथ्यो । फर्केर जानु पर्दछ ।  रेलवेका कर्मचारीलाई बोकेर सटल ( रेल ) पाण्डुतिर जान्छ । त्यसैमा चढेर जानुहोला र मालिगाउँमा ओर्लिनु होला । म रेलवे पुलिसले भने अनुसार रेलवेका कर्मचारीलाई बोकेर पाण्डुतिर लाग्ने सटलमा चढें र मालिगाउँ रेलवे हेडक्वाटरमा पुगें । काकालाई भेटे । काका रेलवेको क्वाटरमा बस्नुहुन्थ्यो । वरिपरि धेरै जसो बंगालीका क्वाटर थिए । केही दिन हामीले क्वाटरको नजिकै बसोवासो गर्ने...