Skip to main content

युद्धप्रसाद मिश्रको संझनामा

 

युद्धप्रसाद्ध मिश्र ( २७ पौष २०६४—६ फागुन २०४७ ) सित मेरो प्रथम भेट बनारसको दशपुत्र गली स्थित पुष्पलालको  नेतृत्वको नेपाल कम्युनिष्ट पार्टी कार्यालया भएको हो । त्यतिबेला युद्धप्रसाद मिश्र पुरै कम्युनिष्ट विचारले लैश भएको स्थिति थिएन । उनी कम्युनिष्ट विचारका समर्थकका रूपमा प्रस्तुत भएको देखिन्थ्यो । मैले जानकारी पाए अनुसार उनी लामो समयदेखि बनारसमा निर्वासित जीवन व्यतीत गरेको अवस्था थियो ।  उनी विद्रोही स्वभाव र क्रान्तिकारी बिचारप्रति प्रतिवद्ध भएको  हुनाले नै पुष्पलालको पार्टी सम्पर्कमा आएको अवस्था हो । 

बनारसमा पुष्पलालको पार्टीमा पुष्पलाल कै अग्रसरतमा क्रान्तिकारी साहित्यिस सांस्कृतिक संगठन मुक्ति मोर्चाको स्थापना भएको थियो । यसमा शुरुमा पाँच जनाको केन्द्रिय कमिटिको निर्माण गरिएको थियो । यसका अध्यक्ष नै युद्धप्रसाद मिश्र निर्वाचित गरिएका थिए । यसका सचिव रहेका थिए राजेन्द्र थापाका नाममा मोदनाथ प्रश्रित ।  यसमा रहेका तीन सदस्यहरूमा   विदुरको    नाममा जीवराज आश्रित, झपट सिंहको नाममा रामचन्द्र भट्टराई तथा कपिलका नाममा दिल साहनी निर्वाचित भएका थिए । पछि यसमा मदन भण्डारी लगाययतका अन्य सदस्य समावेश गरिएको थियो ।

यस संगठनमा नेतुत्व तहमा रहेका मोदनाथ प्रश्रित, जीवराज आश्रित लगायतमा व्यक्तिहरूले मुक्ति मोर्चा समूहका नाममा पुष्पलालको नेतुत्वका नेपाल कम्युनिष्ट पार्टीबाट विद्रोह गरेका थिए । पछि उनीहरूले मदन भण्डारीलाई पनि समावेश गरेका थिए ।  तर युद्धप्रसाद मिश्र सामेल थिएनन् ।  मलाई उनीहरूले पुष्पलालको नजिकको मान्छे भनेर खबर समेत गरेका थिएनन्  ।  त्यतिबेला म शिलाङमा थिएँ । 

   हामीहरूले युद्धप्रसाद मिश्रलाई हाम्रो संगठनको तर्फबाट शिलाङमा आमन्त्रित गरेका थियौं । युद्धप्रसाद मिश्र शिलाङमा निकै लामो समयसम्म बसेका थिए ।  त्यहाँका साहित्यिक गतिविधिमा संलग्न भएका थिए । 


   पछि म नेपाल आएर  नेकपा मालेमा संगठित भएको थिएँ । म त्यतिबेला गण्डकी धवलागिरि पार्टी संगठनका सचिव वामदेव गौतमको सल्लाह बमोजिम पोखराबाट मुक्ति मोर्चा ,वर्ग संघर्ष र घोषणा पत्रिका प्रकाशन गर्न बनारस पुगेको थिएँ । वामदेव गौतमले मलाई बनारसमा झलनाथ खनालको सम्पर्कमा रहेर  पार्टीका पत्रिकाहरू प्रकाशन गर्ने जिम्मा दिएका थिए । त्यतिबेला युद्धप्रसाद मिश्र बनारसमा नै थिए । मैले तपस्वीको जस्तो जीवन व्यतीत गरिरहेका युद्धप्रसाद मिश्रलाई उनका डेरामा पुगी भेटेको थिएँ । उनलाई मैले घोषणाको लागि एउटा कविता लेखिदिन भनेको थिएँ  उनले घोषणाको लागि घोषणा गज्र्यो कविता लेखेर मलाई दिएका थिए  । यस कवितालाई मैले पोखराबाट पार्टी संगठनको भूमिगत रूपमा प्रकाशित भएको पत्रिका घोषणामा प्रकाशित गरेको थिएँ । प्रा डा. बासुदेव त्रिपाठीले घोषणा कवितालाई युद्धप्रसाद मिश्रको उत्कृष्ट कविताको रूपमा मूल्यांकन गरेका छन् । 

युद्धप्रसाद मिश्रका हामीले शिलाङबाट प्रकाशित हुने मादल, पसिना,नयाँ सृजना , जनशक्ति आदि पत्रिकामा प्रकाशित गरेका थियौं । 

मैले युद्धप्रसाद मिश्रबाट लिएको अन्तवार्ता के वी नेपालीको सम्पादनमा असम लामडिङबाट प्रकाशान हुने बिन्दु (  वर्ष २५, अंक ७०, अक्टुवर मार्च १९८६—१९८७ ) पत्रिकामा प्रकाश छेत्रीको नाममा प्रकाशित गरेको थिएँ । 

मैले लेखेको लेख युद्धप्रसाद मिश्रसित एक दिन म समेत सम्पादक रहेको भैरहवा बुटवलबाट प्रकाशित हुने पत्रिका युगज्योति (  वर्ष ५ अंक १ संयुक्त अंक फागुन चैत २०४२ ) मा प्रकाशित भएको थियो ।

मैले भैरहवाबाट कवि युद्धप्रसाद मिश्र ( २०४७  ) समालोचनात्मक पुस्तिका प्रकाशित गरेको थिएँ ।

आफ्नो जीवनको पछिल्लो चरणमा युद्धप्रसाद मिश्र भक्तपुरमा आएर बस्न थालेका थिए । म काठमाण्डौंमा पुगेको बेलामा सकभर भक्तपुर पुगेर युद्धप्रसाद मिश्रलाई भेट्ने गर्दथें ।  उनीसित बसेर घण्टौं घण्टौंसम्म मुख्यत साहित्यिक विषयमा चर्चा परिचर्चा गर्दथें ।  उनले आफूले लेखेका रचना मलाई सुनाउँथे । कुनै आफ्नो कविता प्रकाशित पत्रिका मलाई दिंदै भन्दथे — यो तपाईंसित राख्नुहोस् ।   तपाईंसित राखे सुरक्षित हुन्छ ।  मिश्रले मलाई कति कविता बिना शिर्षक लेखेर पनि दिन्थे र भन्थे शीर्षक तपाईं आफैले राखिदिनुु होला । कुनै पत्रिकालाई छाप्न दिनु होला । 

युद्धप्रसाद मिश्र मलाई के पनि भन्दथे भने तपाईंले मलाई बराबार भेट्नुहोला । तपाईंसित भेटेमा मलाई केही कोर्नमा जाँगर चल्दछ । उत्साह आउँदछ ।

मैले पछिल्लो चरणमा युद्धप्रसाद मिश्रलाई भक्तपुरमा भेट्दा उनी कम्युनिष्ट पार्टीको घोषणापत्र पत्र पढ्नुमा व्यस्त देखिन्थे । उनले कम्युनिष्ट साहित्य अध्ययन गर्नमा बढी रुचि लिन थालेको थिए ।

युद्धप्रसाद मिश्रको के अवधारणा रहेको पनि पाइन्थ्यो भने गाउँ नदेखेको र शहर केन्द्रित भएको व्यक्तिले जनताको भावना बुझ्न सक्दैन । जनताको साहित्य लेख्न सक्दैन ।

एक भेटमा युद्धप्रसाद मिश्रले हामीलाई भनेका थिए मोदनाथ प्रश्रितले. मलाई उनको गुटको साहित्यिक मोर्चामा सामेल गर्न खोजेका थिए । म त्यसको लागि तयार भइनं । उनको  अभिव्यक्तिबाट के बुझिन्थ्यो भने उनी कुनै एक खास पार्टीको गुटमा लाग्न भन्दा सबै वामपन्थी प्रगतिवादी समूहसित सम्बन्ध स्थापित गर्न चाहन्थे । शायद यही भएर पनि यतिबेला युद्धप्रसाद मिश्र वामपन्थी प्रगतिवादी साहित्यिक फांटमा उत्तिकै सम्मानित हुन पुगेका छन् । 

हामी वर्तमान समाजमा के देख्दछौं भने हिजो आफूलाई एक नम्बरको माक्र्सवादी जनवादी प्रगतिवादी भन्ने साहित्यकारहरू पनि बिचलित हुन पुगेका छन् । हिजोको आफ्नो मूृल्य मान्यता तथा अडानबाट चिप्लेर कहाँबाट कहाँबाट पुगिसकेका छन् । एउटा ध्रुवबाट अर्को धु्रवमा सामेल हुन समेत भ्याएका छन् । उनीहरू दिन रात अवसरको खोजीमा तल्लीन भएका पाइन्छन् ।  उनीहरू कहिले यता भेटिन्छन् भने कहिले उता भेटिन्छन् । कहिले यस खेममा देखिन्छन् भने कहिले त्यस खेमामा । 

युद्धप्रसाद आफू कम्युनिष्ट बिचारको नजिक नहुँदा पनि उनी व्रिद्रोही कविको  रूपमा स्थापित थिए । क्रान्तिकारी कविको रूपमा स्थापित थिए । पछि कम्युनिष्ट पार्टी तथा कम्युनिष्ट विचारको नजदिक आए पछि पनि उनी विद्रोही कवि कै रूपमा रहिरहे । क्रान्तिकारी कवि कै रूपमा रही रहे । कवि युद्धप्रसाद मिश्र आस्था र आर्दशको पथमा अविचल चल्ने यात्री थिए । उनले आफ्नो यस यात्रालाई कहिले विश्राम दिएनन् । परित्याग गरेनन् ।  उनी देश र जनताको कवि थिए । देश र जनताका कवि बनी रहे । 

मैले युद्धप्रसाद मिश्रलाई पछिल्लो पल्ट हतार हतारमा भेट्दा उनले मलाई भनेका थिए — तपाईं यसरी हतारमा होइन केही धेरै समय लिएर आउनुहोस् । मैले तपाईंसित केही कुरा गर्नुछ  । मैले हुन्छ भनेको थिएँ । तर मैले अलिक बढी समय लिएर उनलाई भेट्न नपाउँदै उनको मुत्यु भयो ।  वास्तवमा युद्धप्रसाद मिश्रले मलाई के भन्ने चाहेका थिए त्यो मैले सुन्न बुझ्न पाइनं । त्यो नसुल्झिने पहेली जस्तो रहन गयो । 

म त्यतिबेला शिलाङमा थिएँ । पाक्षिक पत्रिकाको रूपमा नयाँ चेतनाको सम्पादन गर्दथें । म नयाँ चेतनाको विशेषांक प्रकाशित गर्ने जमर्कोमा थिएँ । तर विविध कारणले मैले नयाँ चेतनाको विशेषांक प्रकाशित गर्न सकिनं ।  हुन सक्दछ , त्यतिबेला मैले नयाँ चेतनाको विशेषांकको लागि धेरै लेखक साहित्यकारहरूबाट रचना माग गर्ने दौरानमा युद्धप्रसाद मिश्रसित पनि एउटा कविता मागेको थिएँ ।  उनले मलाई मेरो अनुरोधमा कविता लेखेर दिएका थिए । त्यो कविता म जहिलेसम्म शिलाङमा बसें मसित नै शिलाङमा बस्यो ।  म नेपाल आए पछि मसित नै नेपाल आयो. ।  म बाग्लुङ गल्कोट हुँदा त्यो पनि बाग्लुङ गयो होला । पोखरा रहँदा पोखरा रहेको होला ।  म भैरहवामा रहँदा भैरहवा रहेको होला । यतिबेला म बुटवला छु । यो कविता  बुटवलमा मसित नै सुरक्षित रहेको छ । बमकाण्डको बेलामा पनि त्यो कविता सुरक्षित रहन सफल भएछ । संकटकालको. बेलामा मेरो घर तलासी हुँदा पनि त्यो कविता सुरक्षित हुन सकेछ । अब म यो. कवितालाई मैले बुटवलबाट मेरै सम्पादनमा प्रकाशित हुने पत्रिका जनघोषमा प्रकाशित गर्ने मनस्थितिमा पुगेको छु  । फेरि पनि यस लेखमा त्यस अप्रकाशित कविताका दुई पंक्ति प्रकाशित गरेर म उनको जन्म दिनको अवसरकमा युद्धप्रसाद मिश्रप्रति श्रद्धांञ्जली व्यक्त गर्न चाहन्छु —

रगतका गतीमा नयाँ श्रोत आयो

नयाँ चेतनाले धरित्री जगायो 


२७—९—२०८१

११—१—२०२५

 


Comments

Popular posts from this blog

लालबीन क्षेत्रीको सम्झनामा

  हालै नागालैण्डको डिमापुरमा लालबीन क्षेत्रीको असामयिक मृत्यु भएको खबर पाएँ  । दुखित भएँ ।  उहाँको मृत्युको खबरले मलाई  सर्वप्रथम शिलाङ पुरायो । हाम्रो भेट र चिनाजानी शिलाङमा भएको थियो । अझ कुरा खु्लाएर भन्नु पर्दा हाम्रो प्रथमभेट गल्फलिंकमा भएको थियो । एशिया कै नामूद गल्फ फिल्ड गल्फ लिंकमा भएको थियो । त्यहाँ हामी पिकनिकमा उपस्थित थियौं । कुनि कताबाट mाालबीन क्षेत्री त्यहाँ झुल्किए । उनका साथमा अन्य कुनै व्यक्ति पनि हुनु पर्दछ । तर म स्मरण गर्न सकिरहेको छैन । जे होस्, लालबीन बडो रमाइलो व्यक्ति रहेछन् । नाच गान जानेका व्यक्ति रहेछन् । उनी त्यस पिकनिकमा नाचे गाए ।  शायद त्यही नाचगानले गर्दा नै उनी मेरो नजरमा परे । मेरो सम्झनामा रहे ।  हाम्रो त्यो भेटले पछि राजनीतिक सम्बन्ध समेत स्थापित  गर्यो । उनी बाम राजनीतिमा सम्पर्कित भए । पुष्पलालको नेतृत्वको कम्युनिष्ट पार्टीका नजिक भए । उनी डिमापुरमा सामाजिक साहित्यिक र सांस्कृतिक कार्यमा पनि क्रियाशील रहे ।  लालबीन क्षेत्रीको पुख्र्यौली घर स्याञ्जा हो ।  तर उनी स्या)ञ्जा पुगेको मलाई त्यति सम्झना छैन ।...

त्यो फेरि फर्केला कथातिर फेरि फर्किंदा

     ।  मैले गल्कोटमा विद्यार्थी कालमा त्यो फोरि फर्केला कथा अध्ययन गरेका थिएँ । मलाई त्यस कथाले निकै नै प्रभावित पारेको थियो । मेरो बाल्यकालमा नै  लोककथाप्रति निकै धेरै रुचि भए पनि आधुुनिक कथाका सम्बन्धमा मेरो कुनै खासै ज्ञान थिएन । त्यतिबेला म शायद भवानी भिक्षुको नामसित परिचित भएको थिएँ थिएन त्यो पनि मलाई थाहा छैन । तर पनि उनको त्यो फरि फर्केला कथाले मलाई निकै प्रभावित पारेको थियो । हो, मलाई त्यो फेरि फर्केला कथाले त्यसरी नै प्रभावित पारेको थियो जसरी मलाई मैले आसाममा हाई स्कूलमा अध्ययन गर्दा अंग्रेजी पाठ्य  पुस्तकका दुई कथा लिउ टल्सट्वायको  हाउ मच लैण्ड डज ए म्यान निड र अमेरिकी कथाकार वाशिंगटन आरभिङको  रिप भ्यान विंकल तथा हिन्दी पाठ्य पुस्तक गद्य माधुरीेको  चन्द्रधर शर्मा गुलेरीले लेखेको कथा उसने कहा थाले प्रभावित पारेका थिए । भनिन्छ चन्द्रधर शर्मा गुलेरीले जम्मा दुईबाट कथा लेखेका थिए । अर्को कथा पढ्ने मौका त मैले पाइनं । खोजेर  पढिन पनि । तर मलाई उसने कहा था कथा एउटा जीवन्त कथा जस्तो लागेको थियो । मलाई कता कता उसने कहाँ था र त्यो फेरि...

जय फासीवाद

जमीनबाट बर्खे च्याउ जस्तै उम्रिने होइन फासीवाद आकाशबाट असिना जस्तै बर्सिने होइन फासीवाद कुनै राजा महाराजाका बाहुलीबाट तुल काटेर आउने होइन फासीवाद कुृनै मंत्री महोदयका कर कमलबाट पानस बत्ती बालेर आउने होइन फासीवाद कुनै हातमा जलका करुवा समातेका पंच कन्यालाई अघि लाएर आउने होइन फासीवाद कुनै मठ मंदिरमा मण्डपमा बेदका ऋचा पढेर गीता पाठ गरेर शख घण्टी बजाएर बाजा बजाएर कर्नाल फुकेर नरा लगाएर ढोल पिटेर कुनै अग्लो डाँडाबाट हाको हालेर राँको बालेर हो हल्ला मच्चाउादै घोषणा गर्दै आउने होइन फासीवाद लोकतन्त्र कै जामा पहिरिंदै आउँछ फासीवाद लोकतन्त्र कै गीत गाउँदै आउँछ फासीवाद लोकतन्त्रकै नारा भट्टाउँदै आउँछ फासीवाद लोकतन्त्र कै झण्डा बोकेर आउँछ फासीवाद शान्ति सुरक्षाको नाममा आउँछ फासीवाद अमन चैनको नाममा आउँछ फासीवाद ऐन कानून संविधान कै नाममा आउँछ फासीवाद जति गैर कानूनी भए पनि कानूनी राजकै नाममा आउँछ फासीवाद लोकतन्त्र कै गर्भबाट जन्मिन्छ फासीवाद लोकतन्त्रकै अभ्यासबाट हुर्किन्छ फासीवाद लोकतन्त्रक्रै पक्ष पोषणबाट फैलिन्छ फासीवाद लोकतन्त्रकै संम्बद्र्धन संरक्षणबाट झंिगिन्छ फास...